Valfrågor, bitte

Nu börjar Facebook bli medvetna om att det är val igen i september. För första gången har jag rösträtt i ett riksdagsval, och det har jag haft ångest över sedan jag fyllde 18, åtminstone. Jag har RSVPat till eventet "Riksdagsvalet 2010" och uppgett att jag tänker rösta - inte för att jag tror att någon bryr sig egentligen om att jag anger att jag tänker rösta på Facebook, men för att det känns bra att ha tagit det steget i alla fall.

Nu efterlyser jag bara lite partipolitik.
Ideologiskt vet jag var jag står, men att inte ha det konkret förankrat är ju att köpa grisen i säcken om något.
Hör ni det! Partipolitik! Hej Lars och Maria och Mona och Peter, Maud och Göran och Fredrik och Jan. Nu har ni en unik chans att tala om för mig som förstagångsväljare varför jag ska rösta på just er. Ni ska inte tala om för mig på vilket sätt motståndarsidan är verklighetsfrånvända eller olämpliga, och ni ska strunta i att göra fastighetsskatten, snökaoset eller pensionerna till centrala valfrågor. För det struntar jag i.

Och allvarligt talat, så struntar jag i vilken sida som är verklighetsfrånvänd. Jag tänker inte rösta på något parti som kan tänka sig att sitta i regeringsställning med Jan Björklund, eller som tänker låta Maud Olofsson slänga skit på mig genom undersökningsdata som visar att 90% av alla ungdomar kan tänka sig att arbeta för två tredjedelar av den redan låga ingångslönen första året om man är snäll och anställer dem. Herregud, jag har en hyra att betala.

Jag tänker heller inte rösta på några vars ideologi går ut på att vi genast borde klippa oss och skaffa ett jobb, och om vi blir sjuka, arbetslösa, bostadslösa eller handikappade så får vi väl ta och köpa oss ur det som alla andra goda människor. Jag vill inte lyssna på att alla människor mår bäst av att äga sitt boende eller att privatsjukhus är till för dem som prioriterar sina barn.

Jag ger min röst till det parti som kan lova mig att Stockholms stad bygger fler hyresrätter och slutar sälja ut allmännyttan, sänker priserna på kollektivtrafiken och satsar på kulturen. Jag ger min röst till dem som lovar att när jag väl kommer ut på arbetsmarknaden slutgiltigt, ska jag inte bli utread och hamna i något slags elvamånadersproletariat. Jag ger min röst till dem som bäst kan presentera en hållbar skolpolitik med en rimlig arbetsbörda för lärarna och som inte har det uttryckliga målet att sålla agnarna från vetet. Och jag ger min röst till dem som vill erkänna att heltidsstudier faktiskt är en heltidssysselsättning.

Jag skiter i vilka lyktstolpar, moskéer, sopkorgar och andra lyktstolpar som har flest fans på Facebook. Jag har ångest inför riksdagsvalet. Jag vill se lite valfläsk och lite partipolitik.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Sextips för jämställda heteromän

"Jag använder inte ord som partner, men..."

Tvångskvinnligt. Om bisexualitet och relationer med män.