Vila i frid, "Rip"

På tal om språk förresten, så finns det ett uttryck som jag reagerar starkt på varenda gång jag ser det. Som stör mig in i märgen och gör mig om inte fly förbannad så kliande irriterad och jag får lust att skrika högt.

Rip.

Det dyker alltid upp i sorgliga sammanhang, ibland mer och ibland mindre. Nu hittade jag det när jag läste bloggkommentarer om den här olyckan. En farbror som gjorde den härliga missen att tappa sin mobiltelefon på spåret på Centralen i tisdags, och som då i rusningstrafik ger sig ner på spåret för att hämta den. (kombinationen äldre, tåg och mobiltelefoner verkar farlig). Och hur som helst måste ju åtminstone någon bloggare citera hela SvDs artikel och kommentera att det är ett ganska onödigt sätt att dö på att bli påkörd när man försöker plocka upp sin mobiltelefon.

Och då kommer det!
"Jag tänker mest på de anhöriga. Rip"

Och det där händer varje gång. Den store fantasyförfattaren dör, bloggarna skriver Rip. Någons mamma dör, kompisarna skriver Rip. Politiker dör, på Facebook står det Rip. Engla dör, på YouTube... Rip!

Bara tre bokstäver, inte ens utskrivet som Rest in Peace. En så otroligt sliten fras, det hade till och med varit bättre med en ledsen smiley. Eller "jag beklagar" som åtminstone verkar som att man gör det. Vad som helst, bara lite mindre totalt intetsägande, urvattnat och okänsligt.

Så att ni vet. När någon i min närhet dör, får ni fan inte skriva några jäkla Rip.

Kommentarer

Gealach sa…
Jag har också tänkt på det där, det ser verkligen inte bra ut, men jag försöker tänka att det är skrivet i välmening, inte för att det ser bättre ut för det, men det kan vara lite förmildrande...
Nyllet sa…
Jag anar att de flesta inte ens är medvetna om att det är kort för requiescat in pace, och inte rest in peace. Vilket förvisso betyder i princip samma sak.

I övrigt instämmer jag. Man är antingen dum eller hjärtlös om man försöker trösta folk med en extremt urvattnad förkortning. "Jag hade inte tid att tänka ut något eget, och jag hade inte tid att skriva ut hela påståendet, men jag har i alla fall tid att ägna en nanosekund åt att beklaga mig över din förlust".

Populära inlägg i den här bloggen

Sextips för jämställda heteromän

Tvångskvinnligt. Om bisexualitet och relationer med män.

Man måste ju få prata om sex som är problematiskt?