Du ska vara den du är!

Den här länken dök upp på IRC ikväll, och föreställer en tjej som sminkar sig steg för steg. Sensmoralen är "man kan göra mycket med smink" och människan som lagt upp bilderna konstaterar att det är farligt att dejta tjejer som har mycket smink - man vet aldrig vad man vaknar upp med.

Det påminner en del om diskussionerna om smink som gick i början av 00-talet. För den som inte minns klimatet då pratar vi om Flicka-kampanjen, mediedebatter om retuscherade modeller och feminister som målade kläder på H&Ms julreklam. Jag var 12 år, och en av de viktigaste frågorna var "om man ska sminka sig eller vara den man är". Joakim Hilson hade en hit med Vacker utan spackel. Tja... ni fattar.

Och det hade ju varit rätt gulligt! Om det bara var 12-åringar som diskuterade vilket som är viktigast av smink eller personlighet. Eller över huvudtaget såg ett motsatsförhållande mellan dem. Tyvärr får man ju ibland intrycket av att det inte riktigt är så. Som när killen i länken kommenterar att man nog blir besviken när man får se "the real her". Eller när folk gnäller över hur tråkigt det är att tjejer pratar om sitt utseende, eftersom det gör att de objektifierar sig själva och inte fokuserar tillräckligt på viktiga saker. Smink eller personlighet. 90-talsfeminism.

Det är när jag får en overload på sånt som jag tänker på Elsa Billgren och blir glad att det faktiskt finns smarta, driftiga, kvinnliga förebilder som ändå vågar måla läpparna röda och dammsuga i högklackat.

---
Titeln på inlägget är självklart en referens till just Joakim Hilson. Den låttexten förbluffar mig nästan lika mycket som Eiffeltornet, ibland.

Kommentarer

Xhakhal sa…
Intressant "diskussion" på din facebook... den påminner mig lite om varför jag så sällan diskuterar genusfrågor numera. (ledtråd: det har med tålamod att göra...)

Jag minns tydligt den där debatten man hade när man var tonåring, och är i efterhand tacksam över att den egentligen aldrig riktigt kunde gälla mig - jag klarar inte att sminka mig själv. Ett öga för lite ställde till en del problem det inte är värt att försöka komma över, visade det sig när jag för skojs skull försökte. Nu önskar jag lite att jag fattat det några år tidigare och därför kunnat diskutera den (när den var mer omfattande, innan den började kännas så uttjatad som den känns nu) ur ett lite mer allmänt perspektiv utan att tro att det skulle ha med mig att göra på riktigt... men alla är vi barn i början. Speciellt när vi är... tja... barn :|

Sidenote: DAMMSUGA I HÖGKLACKAT. I must do it. In fact, I must do it NOW.
Anneli sa…
Ah, jag skulle säga att arga 13-åringar som vägrar smink (oavsett om det är för att det är onödigt, svårt att måla på eller att falla offer för de patriarkala könsmaktsstrukturerna och försöka dölja sin personlighet) är fullt ursäktade. När jag gick i sexan var stringtrosor en av de absolut mest diskuterade frågorna. Men jag tror att det blev folk av oss ändå.

Det är väl när vuxna människor bygger på bilden av att smink är att falla offer för de patriarkala könsmaktsstrukturerna och dölja sin personlighet, som det blir lite läskigt ^^''
Xhakhal sa…
Stringtrosedebatten hamnade jag heeelt utanför, förutom att min syrra påstod att de var sköna. Jag var skeptisk. Jag är det fortfarande. men just sminkdebatten menade jag mest (så detta är ett förtydligande, inte ett arugment) att jag tror hade känts lättare att ta ställning till om jag redan då fattat att jag hade fått säga "JAG ÄR HANDIKAPPAD LALALA BINGOBINGO" och inte behövt ursäkta min motvilja mot war paint i ansiktet med... tja... rationella argument väl grundade i teori och analys osv :) Inte för att det hade varit bättre - men det hade varit lättare att liksom slippa undan att behöva diskutera det! Men det är lätt att vara efterklok med motiveringen "Om jag hade varit mindre dum som trettonåring hade jag varit mindre dum som trettonåring".

Men yes - jag blir ibland deprimerad av sättet barn pratar med varandra, av nioåringar med string, av hur folk kallas hora på mellanstadiet... men sedan sneglar man på hur de vuxna diskuterar och pratar om saker och ting och vill bara rädda alla barn från deras föräldrar och ge dem en stor kram och ett ex av Fittstim eller Bimbobakslaget eller någon annan sådan där tidig tvåtusentals/sent nittonhundratalsbok...
Anonym sa…
jag lämnar bara en liten länk till en trailer du kan dela om du vill;

http://www.youtube.com/watch?v=wFLfIvrG1Zw

Populära inlägg i den här bloggen

Man måste ju få prata om sex som är problematiskt?

Sextips för jämställda heteromän

Gästblogg: Hur man fördelar talutrymme kollaborativt, eller Hur man pratar som en tjej och gillar det