Etikettpoliser igen

Magdalena Ribbing är verkligen en av mina stora favoriter! Så belevad, formell och korrekt, och ändå är hon så underhållande spydig och bra på att ta död på alla tramsiga etikettsregler som folk har fått för sig att de ska följa bara för att det "ska vara så".

Tyvärr envisas ju folk att skriva till spalten bara för att visa upp sin egen fina etikett. Som dagens härliga där någon undrar hur hen ska påpeka för värdinnan att det är fel att äta en fast förrätt med sked, eftersom vi i det här landet blivit uppfostrade till att göra det med kniv och gaffel. Dessutom torde maten känna sig skymfad av att inmundigas på detta förskräckliga vis.

Magdalena borde kanske ta efter Språktidningens underhållande exempel, "brev till Språkpolisen", som skickas via hemsidan och blir till en fin liten spalt i tidningen. Såhär underbart skriver de:

"Har du stött på några slemmiga språkgrodor på sistone? Ett språkbruk som får dig att rodna av förtrytsamhet? Sett ytterligare tecken på svenska språkets förfall? Anmäl det här! Till språkpolisen:"

Så skönt, alla självutnämnda språkvårdare som sitter hemma i stugorna och tycker. Nu kan ni spy galla över "större än mig", dagens ungdom och den stora mängden engelska lånord till någon som faktiskt lyssnar, tar er på allvar och bryr sig. Fantastiskt kul, så passa på och utnyttja möjligheten!

Kommentarer

Xhakhal sa…
Jag följer Ribbings blogg slaviskt - den är så fruktansvärt fantastisk ibland, och kommentarerna innehåller nästan alltid riktigt rolig lyteskomik - och det där inlägget reagerade jag också på. Helt hysteriskt!
(bäst kommentarer jag läst på ett tag var till en fråga om man skulle lära dagisbarn vettigt bordsskick - och alla gick lös på att det är handikappande för vänsterhänta barn att lära sig hålla gaffeln i vänster hand och kniven i höger. Det gör mig så ledsen att föräldrar till vänsterhänta barn handikappar sina egna barn till att tro att de inte kan lära sig klippa med högersaxar och äta ordentligt...)
Niclas Hell sa…
@Xhakal: Äh! Jag är vänsterhänt och gör lite som jag vill. Jag försöker att inte låta något hindra mig. Ätandet får ju folk göra precis som de vill, det är inte "handikappande" med endera och det finns inget "äta ordentligt" om man inte slabbar med maten eller så. Högersaxar är faktiskt jobbigt - det skulle du veta om du använt generiska saxar och sen kommit till högstadiets syslöjdsundervisning ^^. Jag har verkligen försökt, men jag klipper fel och det är obekvämt att klippa med högersaxar. Däremot äter jag högerhänt, spelar alla instrument (och de är många) som en högerhänt etc.
Xhakhal sa…
@Niclas, jag är vänsterhänt. Jag kan använda vänster- och högersaxar eftersom vi inte hade råd med en speciell sax åt mig hemma :P Så jag fick gott använda högersaxen - vilket visade sig praktiskt senare eftersom dagis- skol- och fritidsklaser sällan har många vänstersaxar, så väntetiden vid pysseltimmarna blev kortare ;) Jag äter med gaffel i vänster hand om jag har två bestick eftersom det är 'rätt' bordsskick och i alla fall jag tycker det känns bäst efter så många år... och jag håller ätpinnarna i vilken hand jag nu än vill. Men jag lärde mig använda båda händerna, för att det kändes mest praktiskt. Då kan man äta och rita samtidigt!
Högersaxar föredrar jag eftersom jag 'ser' från vänster och de därför ger mig en bättre synvinkel in på vad jag håller på med, somehow, men det har ju att göra med andra problem.
Vad jag menar med att handikappa sina barn är att bete sig som om deras vänsterhänthet MÅSTE vara ett problem - "vi kan ju inte lära barnen att göra på samma sätt som högerhänta barn, det är klart de kommer ha problem, de är ju vänsterhänta!" Så det är den attityden jag stör mig på, inte faktumet att vissa har problem att lära sig använda sin 'andra' hand. Min egen syster är så fruktansvärt högerhänt att hon inte ens lärde sig använda båda besticken samtidigt förrän hon var nio :S Men som den dåliga storasyster jag är förstod jag aldrig hennes problem :D
Xhakhal sa…
Och apropå instrument - jag skulle ha fått en vänsterhänt fiol om jag inte varit blind på den sida den hade hamnat i sådana fall :D Så jag lärde mig spela fiol 'högerhänt' och trivdes rätt bra med det - det var mycket bättre än att tvingas ha en vänsterhänt florett på fäktningen och därför behöva mentalt vända på alla instruktioner, trots att jag tjatade på läraren om att få använda höger hand istället :(
/Xhakhal, aka "Ja Ä Int Bitter"

Populära inlägg i den här bloggen

Man måste ju få prata om sex som är problematiskt?

Sextips för jämställda heteromän

Gästblogg: Hur man fördelar talutrymme kollaborativt, eller Hur man pratar som en tjej och gillar det