Hobbyetymologen funderar

Via Bellman hittade vi verbet kullra, i betydelsen "trilla omkull". Enligt SAOB betyder det dock oftast "rulla".

Därefter upptäckte jag att det måste vara samma kullring som förekommer i substantivet kullerbytta.

Det vi bara inte riktigt får grepp om är varför en kullerbytta är någonting man gör medan en skvallerbytta är någonting man är. Och om det verkligen måste vara så. Skulle man inte kunna överföra betydelsen av kullerbytta, i analogi med skvallerbyttan, för att beteckna folk som ramlar mycket. Typ Håkan Hellström?

Där har vi någonting att fundera på.

---

Nymfen kullrar och du skrattar med din trut. Bild från en gammal kullersession i Humlegården där Mattlo fotade en hel massa kullrande barn och nymfer. Tyvärr har jag inte bilderna där det faktiskt rullas runt runt nerför backar och slås kullerbyttor.

Kommentarer

Vad roligt, jag har också funderat en del över kullerbyttan. I somras träffade jag en person från Kanada, och en bit in i samtalet kom vi av en slump in på kullerbyttor. Det visade sig att motsvarande rullning hette något snarlikt på franska. Stavningen diskuterade vi aldrig men uttalet var ungefär "kull-bytt". Min teori är därför att kullerbytta är en direktimport från franskan ("kullra" är säkert analogt importerat), medan skvallerbytta har någon annan etmyologi. Du kan nog mer franska än mig så att du kan bekräfta ovanstående :)
Anneli sa…
Min etymologiska ordbok och Wikipedia ger samma svar om kullerbyttan: "kullerbytta (från franskan culbuter ramla baklänges – cul bakdel och buter snava)".

Kullra är väl lättare att härleda till typ "omkull". Som jag hoppas inte är franska. Det är bara lite märkligt att ingen upptäckt (officiellt) hur lika struktur orden har. :)
Det fanns på wikipedia förstås :)

På tal om liknande ordstruktur kan jag inte låta bli att associera culbuter till saque-bute, ett musikinstrument som föregick trombonen och dateras så tidigt som 1200-talet. "Dra-och-trycka" är ju ett fantastiskt namn på ett instrument.
bytta är ett större träkäril, större än en spann

"sqvallerbyttan" är som "en bytta full med sqvaller", "kullerbytta" är "att kullra som en bytta" (jo, det är med tomma byttor nog lättare att få dem att kullra än att bära, åtminstone för barn) + kommer som sagdt af culbuter

Populära inlägg i den här bloggen

Sextips för jämställda heteromän

Tvångskvinnligt. Om bisexualitet och relationer med män.

Man måste ju få prata om sex som är problematiskt?