Jag är ingen tjockis!

Via Tanja hittade jag Julia Skotts inlägg om att vara tjockis. Sedan tidigare har jag också hittat modebloggen Tjockisbloggen, där två kvinnor skriver under parollen "hälsa och välmående för alla oavsett storlek".

Visst, jag tycker också att Big is Beautiful och att det är häftigt med kvinnor som vill utmana skönhetsidealen genom att acceptera sin övervikt och visa att stora kvinnor också är vackra. Det är bara det att både Julia och Hanna och Sarah bakom tjockisbloggen drar ungefär samma klädstorlekar som jag och har lika mycket dubbelhaka. Och jag är inte tjock.

När jag började gymnasiet började jag delta i skolgympan, promenerade och åt inte godis på vardagar. Plötsligt tokrasade jag i vikt och tappade 14 kilo på en termin. Jag kan inte minnas att jag uppfattade min kropp då som det minsta mindre och snyggare än vad den är idag. När jag vägde 62 kilo och hade helt platt mage var jag orolig för dubbelhakorna. Jag klippte av mig håret och kommer ihåg att jag tyckte att jag var galet fet på alla bilder som hamnade på min och vännernas gemensamma bilddagbok. Mina vänner var ju nere runt 55. Jag drog storlek 38 och tyckte att jag var tjock.

Sen vet jag inte riktigt vad som hände. Jag gick upp alla de där kilona igen, och det var väl ingen större sak att gräma sig över. Jag var gladare när jag gick upp än när jag gick ner. Nu är jag 170 cm lång och väger 76 kilo. Så ett par överflödiga kilon runt midjan och en liten dubbelhaka har jag allt.
Men tjock? Jag har aldrig måstat köpa mina kläder på någon BiB-avdelning. Tittar jag på plus size-märken som Monif C och deras snygga baddräkter ser jag direkt att de riktar sig till större kvinnor än jag.

Jag tycker att det känns lite likadant när kvinnor i 75-kilosklassen driver tjockisbloggar som när pyttesmå tonårstjejer med texten "Fet?" ovanför hänger på väggarna i Stockholms tunnelbana. Det är lite hånande mot alla riktiga plus size-tjejer. Om jag med min extra bilring runt magen måste ta till "tjock och stolt!" för att vara nöjd med min kropp, vad signalerar jag inte då till kvinnorna över 100?

Så nej, jag är faktiskt inte tjock. Ser man till underarmarna och ryggen är jag rentav tanig. Men framförallt är jag en kurvig, vacker kvinna som är nöjd med min kropp, utan att behöva ta till något Big is Beautiful för att legitimera det.

överst ser vi Anneli, 16 år och 63 kilo. Underst Anneli, 20 år och 76 kilo. Jag vet inte med er, men jag tycker inte att det är så jäkla stor skillnad.
(Egentligen hade jag en nästan ännu bättre bild för att visa upp hur min snygga, icke-tjocka kropp ser ut, men där ser man mina tuttar och jag vet inte om jag är så pass cool som bloggare att jag vågar publicera sånt. ^^)

Kommentarer

Julia sa…
Jag kan inte handla byxor på de vanliga avdelningarna. Och jag väger en bra bit mer än du - närmare 100 kilo än 75.(Och är kortare.)

Men jag ska blogga mer om att vara tjock eller kanske inte tjock och hur folk reagerar när man säger att man är tjock. Och ditt resonemang är helt klart inte FEL.
Anneli sa…
Nu var det närmare två år sedan jag växte ur mitt sista par byxor och jag misstänker att det skulle vara lite deprimerande att försöka hitta ett nytt par.

Men oavsett vad, så tycker jag faktiskt att det är intressant att läsa dina viktinlägg. Hela "tjockis"-grejen väcker ju reaktioner, det märkte jag ju själv när jag började gnälla om det ^^
Julia sa…
Jag har svarat dig nu - eller, jag har tagit avstamp i din text. Jag menar inte att du är ondskan själv... =)

(Och ja, det behöver helt klart diskuteras i det oändliga.)
Vi förstår absolut hur du tänker. För oss handlar ordet tjockis när det kommer till vårat bloggnamn inte så mycket om storlekar eller vikt, utan om att alla är ok som de är. Det behöver inte vara en negativ innebörd i ordet tjock. Vi har skrivit ett inlägg som svar som du kan kolla in.

/Hanna och Sarah

Populära inlägg i den här bloggen

Man måste ju få prata om sex som är problematiskt?

Sextips för jämställda heteromän

Gästblogg: Hur man fördelar talutrymme kollaborativt, eller Hur man pratar som en tjej och gillar det