Men tjock är fint!

Efter att både Julia Skott och Tjockisbloggen svarat på gårdagens inlägg, och ganska mycket av svarsinläggen går i tonen "vi lägger ingen negativ värdering i ordet tjock", känner jag att jag måste göra ett förtydligande.

"Varför ska man sätta en benämning på allt? Tjock är inget annat än ett ord och en beskrivning precis som kort, lång, rödhårig, mörkhyad osv. Det behöver inte alltid ligga en värdering i det utan låt det bara vara ett ord för det är när man lägger negativa tankar bakom ordet som det blir till ett skällsord…"
Såhär skriver Sarah på Tjockisbloggen...

"JAG ÄR TJOCK. Det är inte elakt mot mig själv att säga det, och det är inte elakt mot eventuella människor som väger lika mycket eller mer. De är också tjocka, och det säger absolut ingenting om dem — förutom att de är tjocka."
... och såhär skriver Julia Skott.

Jag tycker inte att det är negativt att vara tjock eller att ordet i sig är någonting dåligt.
En tanke som slagit mig, är att vi är så vana vid viktgnäll och småtjejer i alla åldrar som står och klämmer sig på magen och klagar över hur tjocka de är, så att när jag skriver att jag inte är tjock tolkas det som att jag tycker att tjock är någonting dåligt.

Jag förnekar inte att jag är överviktig, rent objektivt sett till BMI. Egentligen förnekar jag inte att jag är tjock heller. Mitt påstående om motsatsen handlar alltså inte om att jag vill framhäva hur snygg och smal jag är. För smal är jag inte, även om jag oftast tycker att jag är snygg.

Det saken handlar om är att jag inte tycker att jag med mina bilringar kan lägga beslag på parollen Big is Beautiful, och med gott samvete prata om att vi tjocka, mulliga, kurviga kvinnor också kan vara både snygga och framgångsrika. Jag är helt enkelt inte tillräckligt tjock.
Jag har alltid tyckt att det är jättejobbigt när kompisar i 60-kilosklassen klagat över att de inte väger 55 kilo. Ungefär lika jobbigt som när tjejer med MVG i alla ämnen klagar över att de fick VG på ett prov.

Troligtvis beror det på, att jag som är 20 kilo tyngre alltid har känt mig just tjock, och liksom i det övre spannet av vad folk egentligen väger (som Julia skriver, vi börjar nog bli allt sämre på att uppskatta folks vikt, jag är nog inte den enda som inbillar mig att medelvikten bland kvinnor ligger runt 60 kilo). Och om tjejerna som är mycket mindre än vad jag är tycker att de är tjocka, borde jag inte då göra detsamma?

Men om jag i 75-kilosklassen ska låta min övervikt bli en signifikant del av min självbild, och börja tjata om att jag både är tjock och snygg på en gång, blir det inte lite att göra storlek 36 till lite för mycket norm? Om jag i storlek 40 är tjock, då måste ju alla i större storlekar också vara tjocka. Och vad leder det till, mer än att tala om att de enda som inte är "tjocka", alltså inte väger lite för mycket, är just 55-kilostjejerna?

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Man måste ju få prata om sex som är problematiskt?

Sextips för jämställda heteromän

Gästblogg: Hur man fördelar talutrymme kollaborativt, eller Hur man pratar som en tjej och gillar det