Nej snälla, rädda inte Slussen

När vi stockholmare har tråkigt och det är nyhetstorka i stan, brukar vi ägna oss åt att rasa över något av de nya projekt som de styrande vill dra igång för att förstöra vår stad ytterligare (för vi har inte glömt Klarakvarteren!). Det kan vara badringar i Riddarholmsfjärden, hemska skyskrapor vid Norra stationsområdet, stora glasbibliotek som skulle sätta Asplunds rotunda i skymundan, eller för all del den sedan många år planerade helrenoveringen av Slussen.

När biblioteksombyggnaden var på tal tyckte jag att det verkade tråkigt att förringa den vackra rotundan. Den är trots allt sjukt pampig. Sedan, när kulturborgarrådet meddelat via sin blogg att det inte skulle bli något nytt bibliotek försökte jag mig på att plugga på det nuvarande stadsbiblioteket. Och ändrade uppfattning. Rotundan suger. Det är lyhört, bilbullret utifrån hörs med icke önskvärd tydlighet, och det finns inga avskärmade platser. Tyvärr. Så nu är jag lite besviken över att vi inte fick ett nytt bibliotek.

Gällande Tors Torn och badringar bryr jag mig faktiskt inte, men gällande Slussen kan jag säga direkt (nu när folk joinar Facebookgrupper som vill bevara den vackra Slussen):
Nej, den är inte vacker. Slussen är ett jävla elände. Den är smutsig, bullrig, blåsig och ogästvänlig. Det blåser kallt jämt, det luktar illa, det är mörkt och det är ett härke att som fotgängare passera Slussen. Det är fullt med bilar, färjor och rätt oinbjudande byggnader. I anslutning har vi rätt mysiga sommarstråk på norrsidan, och bortsprängt berg och stora stup på södersidan. Slussen är faktiskt inte det minsta mysig största delen av året.

Så sluta gnäll. Glöm Klara. Södermalmstorg är ingen höjdare i nuläget heller. Anledningarna till att besöka Slussen är ändå begränsade till att de har ett nattöppet McDonalds och att femåriga kusiner kan uppskatta Katarinahissen. Och Stomatolskylten. Men de är helt enkelt inte värda det. Bussterminalen suger. Gula gången suger. Blå bodarna suger. Fyrklövern suger. Promenaden ner till Djurgårds- och Fjäderholmsfärjorna suger också.

Så snälla, rädda inte Slussen. Befria oss från Slusseneländet en gång till.

Kommentarer

gealach sa…
Då jag rör mig runt Slussen varje dag eftersom jag åker Saltsjöbanan kan jag bara hålla med, vad de än gör kommer det att bli en förbättring. Jag tycker att det är snudd på pinsamt att något så slitet och fult står kvar. Känns som något från någon öststatsförort, mitt i Stockholm...
Anneli sa…
Nog för att jag gillar öststatsförorts-stilen, men inte i centrala Stockholm. Och särskilt inte när den inte är funktionell.
falk sa…
Instämmer. Nuvarande Slussen är en trist, blåsig trafikmaskin som man passerar så snabbt som möjligt. Precis som nya Slussen kommer att bli.

Då är Stråk ett bättre förslag, eller hur?

Läs mer här!


Eller här!
Anonym sa…
ja blev så lessen när ja såg det här :(

http://www.youtube.com/watch?v=gofR1q4X8AY
ekomuppen sa…
Hmm, mina invändningar mot flera av förslagen till "nya Slussen" var att de innehöll stora mastodontiska glas-och-betong-byggnader längs vattnet.
Nej, Slussen är verkligen ingen höjdare, men tyvärr var de föreslagna lösningarna minst lika fula.
Personligen tycker jag att just själva Södermalmstorg är rätt fint (om än blåsigt), men framförallt tycker jag att Stadsmuséet är riktigt vackert.
Jag önskar att någon kunde ta fram ett förslag som lyfter fram muséiebyggnaden istället för att gömma den bakom en anskrämlig shoppinggalleria.
Anneli sa…
Fast redan nu ligger ju muséet nedsänkt och undanskymt, tyvärr. Det tog många år innan jag tänkte på det över huvudtaget. Att det är väldigt fint ger jag dig rätt i ^^

Populära inlägg i den här bloggen

Man måste ju få prata om sex som är problematiskt?

Sextips för jämställda heteromän

Gästblogg: Hur man fördelar talutrymme kollaborativt, eller Hur man pratar som en tjej och gillar det