Rör inte min Selma!

Riksbanken vill dra in tjugokronorssedeln, rapporterar DN idag. Istället vill de införa en tvåhundrakronorssedel och en tvåkrona. Vad nu det ska vara bra för. I alla fall den där tvåkronan gör mig rätt skeptisk.

Jag gillar selmorna. Inte bara för att det är Selma Lagerlöf på dem, utan för att det är den mest perfekta valören på en sedel. Tjugolappen är den ultimata fikapengen. Räcker till en kaffe och en liten chokladbit, eller till en smörgås. En tjuga får man slösa upp på väg hem från skolan när man är sugen - medan en femtilapp är för stor för det och en tia för liten.

Dessutom kan man knöla ned dem i fickan med lite bristande respekt. Det är nog det alla gör också, eftersom det är problem med att de är för slitna.

Det har visst kommit förslag på att byta ut sedeln mot ett tjugokronorsmynt också. Det skulle kunna vara en idé. Motsvarande värde som ett tvåeurosmynt, och det är nog min favoritvalör på just euro. Mest för att det plötsligt ligger så mycket pengar i myntfacket när man har ett sånt.

Dessutom håller ju vi på och slopar femtioöringen och riskerar därför inte det absolut mest störande med just euromynten. Att antingen hittar man närmare 100 spänn i sitt myntfack, för att man råkade ha ett par tvåeurosmynt - eller så har man ett helt kilo jäkla småslantar (encentare! tioöringar ffs!), och de räcker ändå inte till en kopp kaffe. Det finns helt enkelt alldeles för många valörer för att det ska vara smidigt att hantera dem eller uppskatta hur mycket pengar man har. Och det gillar jag inte med euron.

Det gillar jag förresten inte med den där tvåkronan heller, vad är poängen att införa en ny myntvalör med så liten skillnad från de kringliggande?

Kommentarer

Jesper sa…
Tvåkronan är till för att det ska bli mindre antal mynt i transporter. Dvs det blir mindre tungt att bära etc. Färre mynt i cirkulation.


20-kronorsmynt är jag jättemot. Jag har plånboken i bakfickan och jag vill inte ha mynt. Har inte använt myntfack på många år. Därför är 20-sedeln bra.
Xhakhal sa…
Jag tycker illa om kontanter rent generellt, och skulle bli lite irriterad på bristen på tjugolappar (SPECIELLT om de införde mynt! Mynt är ännu värre än sedlar!) så jobbigt det då skulle bli att växla. Isch.

Och det vore väldigt synd att bli av med Lagerlöf också. Då blir den enda kvinnan på våra sedlar Jenny Lind, och även om femtiolappen är vår -snyggaste- sedel så är det lite fjantigt imho...

Populära inlägg i den här bloggen

Man måste ju få prata om sex som är problematiskt?

Sextips för jämställda heteromän

Tvångskvinnligt. Om bisexualitet och relationer med män.