Skugge gråter hellre i en Rolls Royce

När jag var 13-14 läste jag och mina vänner Linda Skugge. Det var Fittstim, Lilla ångestboken och Akta er killar, här kommer Gud - och hon är jävligt förbannad. Skugge var bra, skärpt och sådär lagom befriande arg. Tyvärr växte Linda Skugge upp och blev en gnatig morsa med bacillskräck så småningom. Tyvärr blev hennes arga provokationer allt mindre träffsäkra. Tyvärr insåg vi att Linda Skugge inte alls stod på vår sida. Jag har faktiskt fortfarande svårt att förlåta henne för det.

Som när hon skriver och dissar gymnasietjejer som inte fattar att de borde ha en buffert på banken. Uppenbarligen tycker Skugge att hon har fattat någonting mycket större och vettigare än småtjejerna som vill ha hår under armarna och finna sig själva på långa resor till Sydostasien. Skugge tycker att tjejerna ska skärpa sig och bli ekonomiskt oberoende istället. På vilket sätt det nu skulle stå i motsättning över huvudtaget till att ha ett intressant liv utanför sitt arbete eller lite spännande kroppsbehåring.

Visst, det är säkert bra att ha en buffert som gör att man klarar oförutsedda utgifter. 100 000 på ett konto gör en säkert lite tryggare, på samma sätt som det säkert känns skönare att gråta i en Rolls Royce än i en gammal Volvo. Men visst känns det mest sorgligt när en medelålders kvinna med karriär, familj och företag inte sätter ribban högre än såhär? Att hon publicerar krönikor om hur hon ägde en sextonåring i en debatt?

Ärligt talat Linda, oavsett hur rätt du har så är jag jävligt besviken.

Kommentarer

Xhakhal sa…
Ögonblicket jag blev desillusionerad med Skugge var när jag såg henne i tv-programmet 'curlingföräldrar' (jag följde hennes krönikor dåligt - kasst internet på skolan och hon skrev i fel kvällstidning) och insåg att hon inte ens var i närheten av den människa jag beundrat som pytteliten. Sedan dess har det lilla jag läst av henne mest bara varit pinsamt...

Speciellt det här. Det är som att skälla på cancerforskare för att de inte forskar om aids. Eller för den delen på apotekare för att de inte är allmänläkare. Två problem är inte ömsesidigt uteslutande bara för att Linda Skugge är trött på ett av dem >_O
Anneli sa…
Det är lite som mina kommentarstroll som klagar om varför jag inte skriver om diskriminerade män varje gång jag lyfter en feministisk fråga whatsoever. Hyfsat irrelevant ^^'
Xhakhal sa…
Åh, ja, jag har läst några av de hysteriskt roliga kommentarerna från "Anonym". Det var ett riktigt roligt troll! Fortfarande efterblivet, men liksom... kul. I lol'd anyway!
Anonym sa…
Ungefär som den här bloggens skribent som i ena studen utmålar sig som en stark och kapabel kvinna och i andra stunden tycker att det är statens problem att ordna arbete åt henne?
Anneli sa…
När man talar om trollen :)

Och nej, ärligt talat anser jag inte att det är statens ansvar att fixa jobb åt mig (och har inte skrivit det någonstans heller). Jag tänkte bli kommunalanställd.
Det fascinerande är att jag tycler hon har en poäng, en bra sådan till och med. men den dränks ju fullkomligt att att hon smädar gymnasietjejer på tråkvarierande sätt.
Anneli sa…
Tanja: Jo, jag känner lite samma sak. Att ha en buffert för oförutsedda utgifter borde väl ingen tycka är dåligt. Problemet är väl att skaffa den.

Populära inlägg i den här bloggen

Sextips för jämställda heteromän

"Jag använder inte ord som partner, men..."

Tvångskvinnligt. Om bisexualitet och relationer med män.