Det personliga är politiskt

Idag fick jag för mig att läsa artikeln om Simone de Beauvoir på wikipedia. Jag fastnade lite för Beauvoir när jag fick L'invitée i julklapp, och det skadar ju aldrig att förkovra sig.

Det förvånade mig lite, men inte nämnvärt att en mycket stor del av artikeln är vigd åt författarens kärleksliv. Flertalet älskare och älskarinnor nämns vid namn och diskuteras. Det berömda förhållandet med Jean-Paul Sartre har ett eget stycke. Märkligt nog betonar inte artikeln deras pakt och det öppna förhållandet, utan det mest spännande med kombinationen Sartre-Beauvoir tycks vara att de inte bodde ihop och att hon därför hade tid att skaffa sig en akademisk examen, resa och skriva böcker. Förhållandets karaktär antyds med ett citat om att Sarte minsann bara erövrade kvinnor för erövringarnas skull, och så katalogarian med Beauvoirs älskare.

På sidan om Sartre står det med typ en mening. Sartre hade ett förhållande med Simone de Beauvoir i väldigt många år, men de var inte monogama. Punkt.

Var förhållandet alltså i första hand Simones business, eller vad är grejen?

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Man måste ju få prata om sex som är problematiskt?

Sextips för jämställda heteromän

Tvångskvinnligt. Om bisexualitet och relationer med män.