Digital simhall

Julia Skott är en häftig kvinna.

För en månad sedan, i det här inlägget (ett av mina mest lästa), gnällde jag över kvinnor som skriver om att de är tjocka fast de inte är det. Jag gjorde också en uppskattning av Julias vikt, utan att ha sett henne annat än på bild. Min uppskattning var 20 kilo fel.

Och vad gör Julia? Hon startar bloggen Kroppsbilder. Den beskrivs som en digital simhall där alla får vara med. Alla som har duschat efter träningen kan nog föreställa sig vad liknelsen innebär, för är det någonstans man träffar på många olika, helt avdramatiserade nakna kroppar, så är det där. Med största sannolikhet är det fler än jag som är dåliga på att uppskatta folks vikt, både killars och tjejers.

Förhoppningsvis är det fler som tycker att det är ett häftigt projekt och letar fram kameran. Och förhoppningsvis är det ännu fler som kommer att uppskatta Kroppsbilder.
Länk

Kommentarer

Dock något jag inte kunnat låta bli att reflektera över på badhus, är att det är de unga tjejerna med snygga kroppar som inte vågar duscha och gå nakna i omklädningrummet, medan äldre och tanter som ofta ser ytterst oattraktiva ut, går avslappnat runt näck. Men de är väll mer osäkra på sig själva :P
Anneli sa…
Det handlar nog lite om kroppsmedvetenhet. Unga tjejer vars kroppar växer och förändras har nog oftare svårt att acceptera dem, och tonåringar brukar väl rätt ofta tycka att det är sjukt pinsamt med nakenhet. Tanterna verkar ha ett mer avdramatiserat förhållande till det hela.

Populära inlägg i den här bloggen

"Jag använder inte ord som partner, men..."

Tvångskvinnligt. Om bisexualitet och relationer med män.

Sextips för jämställda heteromän