Lajvarflickvänner

En sak som fascinerar mig ibland, på det där skrämmande sättet, är lajvarflickvänner. Alltså de kvinnliga hälfterna som i par som lajvar tillsammans. Lajvarflickvännerna verkar rätt ofta se sina pojkvänner (ofta refererade till som "karlar"), som en bra anledning för att få sy balla herrkläder. Eller så vet de att kärlek kräver materiella bevis för att hålla.

Det händer att jag stör mig ganska rejält på lajvarflickvännerna. När de sitter med ett milt leende på läpparna och målmedvetet sömmar handsydda sidenbyxor eller guldtrådsbroderier åt sina karlar. Timtals arbete och dyrt material. Är de inte lagda åt det hållet ska han väl åtminstone få ett par rejäla, nålbundna knästrumpor. Annars skulle nog få sy den sortens kläder åt andra utan att kräva ordentligt betalt för det, men jag misstänker att det ligger en del prestige i hela lajvarflickvänsgrejen. (Eller för all del den manliga motsvarigheten, med karlarna som gör smycken och skor åt sina flickor).

Det är helt enkelt alltid häftigt att visa upp sitt hantverk, och om man dessutom har lagt ner jobbet helt osjälviskt och kärleksfullt är det ju inte bara ett bevis på att man är en duktig hantverkare, utan man är en grym partner också! Hur bra är inte det?

Slutligen, känner jag ofta ett lätt styng av avundsjuka gentemot lajvarflickvännerna. Jag vill också ha en söt tjej som ser det som sitt kall att sy vackra saker åt mig utan att jag behöver betala för det. Och eftersom de sätter standarden för vad en bra, lajvande flickvän är, så känner jag mig stundom lite skuldmedveten när jag, som hatar att sy, inte hjälper min nybörjare till sambo att göra det, utan på sin höjd kommer med glada tillrop och klipper ut bitar i det dyra ylletyget. Han är redan en mer driftig lajvsömmerska än vad jag är. Och sådan lär han förbi.

En gång var jag däremot en duktig lajvarväninna och sydde den här yllekjorteln med pärlbroderier till min vän Mattlo. Hon passar bra i den.

Kommentarer

Clara sa…
Jag tror att jag har skaffat mig lite av en lajvarpojkvän. Han är bra mycket bättre än jag på det mesta som har med händighet och handarbete att göra, men jag får göra de tråkiga och lätta bitarna själv =)
Anneli sa…
Det låter som någonting man kan stå ut med ^^
Jag brukar låta Hell göra allt som är tråkigt och lätt, så kan jag vara snäll och hjälpa till med mönster och sånt.
Mattlo sa…
Ja jag tycker att du var en otroligt fin lajvarväninna till mig när du gjorde de där fantastiska broderierna. Wow. Harry har gjort fina nålbindningsnålar till mig, men det är nog ungefär det... Felix däremot var en fantastisk lajvarpojkvän...
Anonym sa…
Åh, jag har varit dendär flickvännen!
Fast för mig handlar det om ett sätt att få utlopp för kreativitet och kärlek, och lajvarpartners uppskattar ofta handsydda grejer till skillnad från mer normala partners som tycker att jag är dum i huvudet som syr saker för hand :)

/ Klyka

Populära inlägg i den här bloggen

Man måste ju få prata om sex som är problematiskt?

Sextips för jämställda heteromän

Gästblogg: Hur man fördelar talutrymme kollaborativt, eller Hur man pratar som en tjej och gillar det