Leva snålt och få en gloria

Under stora delar av min skoltid hade jag en klasskamrat, vars föräldrar hade rätt gott om pengar. Ni vet, eget företag med ett par anställda, fin villa, sommarhus i Thailand. Följaktligen var det viktigt för min klasskamrat att betona att hon inte alls var förmer än oss andra. På så sätt att hon alltid talade om hur billiga hennes kläder, accessoarer och smink var.

"Vilken fin tröja du har, vad kostade den?"
"Vero Moda... 350 tror jag"
"Vad dyrt! Min kostade 30 på rea!"

Tonåringar är inte alltid så finkänsliga, men det är inte det jag tycker är det mest spännande i historien. Det är det här med människor som gör en grej av hur billiga saker de köper. Åter igen är det lite Working Class Hero, att tycka att ens eget folkhems-IKEA är värt att skryta om. Kanske för att visa att man inte är snobbig? Kanske för att visa att man är som alla andra, eller prioriterar andra saker än boende och kläder? Jag vet faktiskt inte.
En av kategorierna som gör det verkar i alla fall vara just ungdomar som skäms över sina föräldrars inkomster.

En annan är ju såklart vi skenheliga studenter. Det är sällan jag känner mig varken miljövänlig eller god och from, men däremot kanske man gör det intrycket när man förklarar att alla ens möbler är tagna ur kollegors garage och att man börjat tycka att H&M är dyrt efter för mycket shopping på second hand. Så visst kan det också räknas som att skryta över sitt snåla leverne? För att det är duktigt att kunna leva på lite pengar? För att det är trendigt att handla begagnat?

Och så kanske det är samma duktighetskort som folk spelar, som minsann har slitit med att skura toaletter och tjänat sitt bröd i sitt anletes svett. Lite finare, lite bättre, lite billigare än oss andra. Klart hedervärt.

Men varför gör folk såhär egentligen? Helt öppen frågeställning? Varför är det motiverat att skryta om sina billiga kläder, saker och levnadsvanor? Lite häftigt och asketiskt? Genuint och manligt? Hållbart och ekologiskt? Jag vet inte. Vad tror ni?

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Sextips för jämställda heteromän

"Jag använder inte ord som partner, men..."

Tvångskvinnligt. Om bisexualitet och relationer med män.