Man, I feel like a woman! Do you?

Uppsatsarbetet går framåt, nu har jag samlat in typ 80 enkätundersökningar där jag frågat folk på olika instutitioner vad de ser för användningsområden för pronomenet hen, och ifall de använder det. Det mesta är inga överraskningar, genusstudenterna gillar hen medan svenskstudenterna skriver den, han/hon eller vederbörande. Många tycker att det funkar som generiskt pronomen men vill inte referera till "min man" eller "Anneli" som hen. Hen är troligtvis inte gravid heller, även om Vi som aldrig sa sexist är radikala och skriver sådana meningar.

Hittills har jag dock en sjukt spännande grej som jag måste dela med mig av. Den ser dessutom precis likadan ut bland genusstudenterna som språkstudenterna. Och det är den här:

"Medarbetare på Sensus definierar sig som en han, hon eller hen" - JA, bra mening, använd!
"Jag är en hen och trivs bra med det" - dålig mening, NEJ, använd inte!

Det är alltså helt rätt av andra att definiera sig som en hen, i alla fall om de jobbar på Sensus. Men "jag är en hen" kan man faktiskt inte säga. Jag undrar vad det är som ligger bakom det här. Är hen helt enkelt någonting för de andra, det där queerfolket? Eller är det att jaget bakom mening nummer två både har en ambivalent könsidentitet och är nöjd med det? Är det så att en hen bara fungerar om man använder andra pronomen som substantiv samtidigt, och det borde heta "jag är en transperson och trivs bra med det"? Klurigt. Rätt kul.
Nu återgår jag till mina siffror.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Man måste ju få prata om sex som är problematiskt?

Sextips för jämställda heteromän

Gästblogg: Hur man fördelar talutrymme kollaborativt, eller Hur man pratar som en tjej och gillar det