Passa på att ta tåget, parlamentet!


Dagens ledare i DN handlar, föga förvånande, om det evinnerliga askmolnet. Den här gången efterlyser de en bättre gemensam europeisk luftfartspolitik. Det är säkert inget fel med det.
Det jag reagerar mest på i ledaren är en liten passage om Europaparlamentet, som skulle ha flyttat till Strasbourg den här veckan.

Eyjafjallajökuls utbrott kan förhoppningsvis leda till ytterligare en förbättring i EU. När Europaparlamentet i måndags skulle inleda sin veckolånga session i Strasbourg lyckades enbart 200 av de 736 ledamöterna ta sig dit. Parlamentets talman förklarade därför att det enbart blir debatter och förhandlingar den här veckan. Besluten ska fattas när parlamentet har åkt tillbaka till Bryssel. Sällan har pendlandet framstått som så meningslöst. Det bör upphöra så snart som möjligt.

Parlamentet kan inte flyga till Strasbourg, och därför skolkar de.

Om EU ändå ska envisas med det här meningslösa pendlandet mellan Bryssel och Strasbourg kan de väl åtminstone försöka anstränga sig lite för det. Vill man åka mellan de två städerna idag går det avgångar från Bryssel klockan 10.21, 10.33, 11.28, 12.25, 13.09, 14.00, 14.28, 14.33, 16.35, 17.15, 17.21, 17.28, 18.25 och 18.33. Två av avgångarna är direkttåg med EuroCity, som avgår dagligen. De andra har ett byte eller två, och då kan man åka i första klass på InterCity eller Thalys. Med tanke på hur många och viktiga EU-parlamentarikerna är hade det säkert varit möjligt att chartra ett eget tåg för att få ner dem bekvämt till Strasbourg så att de kan utföra sitt arbete.

Avståndet mellan de två städerna är ca 50 mil, alltså motsvarande avståndet mellan Stockholm och Göteborg. Kom igen, EU, att ni flygpendlar är galet från början. Passa på att ta tåget!

Kommentarer

Minuo sa…
jag förstår verkligen inte varför politiker är så galna i att flyga. Iallafall är det så det verkar efter alla tidningsartiklar.

Visst, det går snabbt och är "relativt säkert". Men om vi vanliga dödliga ska glädja oss med att pendla varje dag till skola/jobb, så ska väl dom göra det med? Om inte annat så har de säkert råd att pendla jorden runt. Vad är problemet?
Är sätena inte tillräckligt mysiga eller vad? *grr*
ekomuppen sa…
Jag begriper inte varför jag fortfarande blir förvånad över att det går till såhär. Jag borde vara luttrad.
Jag skulle vilja engagera mig mer i frågor av den här typen, men jag klarar det inte. Jag klarar inte av att hålla distansen. Jag blir för arg!
Jag håller helt med föregående talare: Grr!
Anneli sa…
Tja, efter ett par 14-timmars tågresor med övernattning i fullsatta sittplatskupéer, eller dyra resor på europeiska snabbtåg där man hänvisats till att sitta i bagagehyllorna förstår jag om folk är negativt inställda till att åka tåg. Det är å andra sidan ingenting man som EU-parlamentariker, med deras status och lön, riskerar. De flesta tågbolag med självaktning har bra första klass, det räcker med att titta på SJ.

Nu tror jag att de får förmåner på flyget också som gör att de kanske tjänar lite extra i bekvämlighet på det, fast mitt intryck av flyg är generellt sett att det är krångligt och tar lång tid att checka in och passera alla säkerhetskontroller, man kan inte arbeta med dator eller mobiltelefon ombord, och så är det transfers till och från flygplatser som inte ligger centralt (utom i Berlin). Tidsvinsten, när det handlar om flygningar mellan europeiska storstäder, borde inte vara enorm.

Populära inlägg i den här bloggen

"Jag använder inte ord som partner, men..."

Tvångskvinnligt. Om bisexualitet och relationer med män.

Sextips för jämställda heteromän