Bröd och skådespel

Nu pågår årets kårval vid Stockholms Universitet för fullt, och som vanligt är skolan bombad med klatschiga valaffischer och löften om gratis kaffe till alla som röstar. Det mesta är precis som förra året, med undantaget att det är många fler bord med valarbetare i år, och S-studenterna har smällt upp en valstuga på vägen till tunnelbanan som inte stod där förra året.

Jag, vis av förra årets val, bestämde mig således för att inleda min långa pluggdag (där jag finputsade en uppsats om könsneutrala pronomen, orkar ni höra mer om den längre?), med att rösta i kårvalet. Slug som jag är började jag leta efter den valförrättningsdator som det skulle generera godast mutor att rösta vid. Kaffe utanför Prego? Latte utanför Allhuset? Mat närmare tunnelbanan?

I år har vi ett nytt kårparti som ställer upp och beskriver sig som det enda blå alternativet i kårvalet. Vid deras informationsbord stod det ett gäng söta små ProViva-shots. Jag och mina vänner blev såklart frestade av denna spännande nya muta för att få oss att rösta, och tänkte ta varsin, när deras valarbetare kommer fram och glatt säger till oss att "du får en om du röstar på oss".

Jag fick följaktligen ingen ProViva, utan såg till att bli mutad med sojakorv (<3) och kaffe hos S-studenterna istället, trots att jag inte ens röstade på dem. Valhemlighet är bra saker. Att vinna studenters uppmärksamhet med gratis korv och kaffe är också bra saker. Att försöka köpa våra röster med juice är faktiskt betydligt sämre. Skäms!

Kommentarer

Nyllet sa…
...fast Borgerliga Studenter Opposition '68 är inget nytt parti; de hade bara en diskretare valkampj förra valet :)
I övrigt instämmer jag. Kårpartierna får gärna bjuda mig på mat och fika, men de ska inte muta till sig röster.

Populära inlägg i den här bloggen

Sextips för jämställda heteromän

"Jag använder inte ord som partner, men..."

Tvångskvinnligt. Om bisexualitet och relationer med män.