Det är mycket man ska akta sig för

Den här kampanjen "Stoppa Langningen!" som försöker bevara unga tjejers oskulder, som diskuteras hejvilt i press och bloggosfär just nu, fick mig osökt att tänka på en diskussion jag hade med en vän för någon vecka sedan. Hon pratade om att bli varnad för killar. "Han är inte bra för dig", hade det hetat om det varit Carola och Tommy tycker om mig. "Akta dig för honom, han är slampig" och "du kommer bara bli kär och sårad" heter det när vänner försöker bevara varandras oskulder i bästa välmening.

Jag funderar lite på vad det beror på, att man ger tjejer sådana varningar (får killar dem också?). Om det är något slags föreställning om Fina Flickor som inte vill ha sex utan romantiska löften om kärlek och förhållanden, rosenblad och levande ljus. En Fin Flicka blir såklart alldeles hjärtekrossad om hon får ett ligg och sedan blir inpassad i hans katalogaria utan att han ens ber om hennes nummer. Så ser man sina tjejkompisar som Fina Flickor kanske det är snällt att varna dem för slampiga män.

Annars kan man ju alltid koppla det till det eviga irritationsmomentet, Nice Guys. Som alltså mest är bittra över att det är de andra killarna som får ligga och därför gör sitt bästa för att varna sina tedrickande väninnor för dem. Inte för att väninnorna skulle fara illa av de slampiga killarna, kanske snarare för att de inte skulle göra det.

Jag är förvånad över hur sällan jag blivit varnad för slampiga killar, faktiskt. När jag var 15 ville jag gärna ha en t-shirt med texten "Jag är killen din mamma varnade dig för" - ganska ironiskt på en mullig nördflicka kan tyckas. På alla andra skulle den mest se löjlig ut.

Kommentarer

Xhakhal sa…
Jag ville också ha en sådan tröja, men sedan dess har jag hittat en jag vill ha mer - en av min vän Cornelias:

"Hai! I am Straight Girl!
I can be bestest friends with all your daughters!"

(I övrigt har jag aldrig blivit varnad för en kille - min mamma har alltid bara sagt "Gör ingenting du inte vill och ingenting du tror du kommer ångra, men vad du än vill göra tillsammans med någon du tycker om hoppas jag blir roligt - åh, förresten, kondom")
Klart det måste vara rosenskimmrande för en tjej att bli av med oskullden, men killar spelar det ingen roll om det blir full med nån tjej de inte känner på nån sunkig fest... ehm eller inte. Dock har det alltid funnits mycket i kulturen om kyskhet för tjejer, men ej på samma sätt för killar. Förr var det nog mycket för att man skulle veta vem fadern var och liknade.

Jag har blivit varnad för en kille en gång, dock brydde jag mig inte om varningen då jag redan kände till sakerna och inte var intresserad av att ha en relation, utan mer än vän att pratat med och det hände nån gång att det blev hångel. Dock har jag varit med och sutit och snackat om folk man vet är slampor och liknade och suckat lite åt visa personer som gör det på ett lite väl olämpligt sätt.

Men jag har även varit med om att en kille har blivit varnad för mig, men han sket i det och råkar vara den första personen som lyckats ha en längre relation med mig ;)
Karin sa…
Men herregud vilken sjukt jäkla irriterande kampanj!
Varför inte göra den könsneutral? Det går, jag lovar. Sen får antifeministerna skrika hur mycket de vill om millimeterrättvisa, det här handlar inte om det utan om att man ska ge f:en i att hålla kvar flickor och kvinnor i en gammal stereotyp roll som viljelösa offer, när i själva verket många av oss har VÄLDIGT mycket skinn på näsan, egen vilja och integritet (vilket i min erfarenhet brukar irritera antifeministerna något våldsamt, så tja...).
Har faktiskt missat den kampanjen och debatten.
Anneli sa…
Xhakhal: Du om någon skulle ju bära upp den...

Ozeloten: Mjo. När man suckar åt slampor är det väl oftare för sättet de pratar om det än sättet de slampar på också. Jag misstycker inte om folk ligger med en person eller tio, fast när det blir katalogaria av det kan man väl sucka lite åt det. :p

Karin: Mjo, samma grupp verkar rätt duktig på att använda "din dotter" som anledningen till att man inte ska langa. Alla tonårstjejer är ju värnlösa... -_-. Jag tycker att det är lite trist att de inte bryr sig om tonårsgrabbarna också.
Genomsunk.

Populära inlägg i den här bloggen

"Jag använder inte ord som partner, men..."

Tvångskvinnligt. Om bisexualitet och relationer med män.

Sextips för jämställda heteromän