Fullbordat samlag och fullbordad våldtäkt

(mamma, det här är ett semantikinlägg som du förmodligen kommer tycka är rätt makabert, så du kan sluta läsa här om du vill)

Den värsta termen jag vet (som ofta används i tidningar) är fullbordad våldtäkt. Jag fattar helt enkelt inte vad den betyder. Ett fullbordat samlag är ju, i motsats till ett avbrutet samlag, ett där någon part (traditionellt mannen) kommer, och då är samlaget liksom färdigt, klart, fullbordat (så stod det i alla fall i min biologibok i högstadiet). Men en fullbordad våldtäkt? Är det ett fullbordat samlag där den ena parten inte är med på noterna? Som om allvaret i våldtäkten alltså skulle avgöras av ifall man blir sprutad sperma i eller inte. Så kan det väl ändå inte vara?

Eller är en fullbordad våldtäkt en där våldtäktsmannen knullar färdigt och drar, till skillnad från en vanlig våldtäkt där offret skriker och sparkar tills han drar i förväg utan att vara riktigt nöjd?

Är en fullbordad våldtäkt helt enkelt så fort någon har fått en kuk instoppad någonstans utan att samtycka till det? I motsats till våldtäktsförsök där någon gärna vill stoppa in den men inte lyckas med det? Då går det alltså att utsätta någon för en fullbordad våldtäkt utan att det för den sakens skull är ett fullbordat samlag.

Jag kan inte komma ifrån att alla de här spekulationerna leder till ganska hemska resultat, men jag lyckas helt enkelt inte lösa mysteriet med den fullbordade våldtäkten. Någon som har koll på journalistik? Juridik? som har lust att hjälpa till och reda ut begreppen?

Kommentarer

Jesper sa…
Utan att ha funderat närmare på frågan tidigare har jag alltid förutsatt att det handlar om din definition nummer 3. Dvs Fullbordad är våldtäkten när penetrering sker.

Juridiskt stöd har jag dock inte för mina antaganden.
Anonym sa…
Fullbordad är den när det inte längre rör sig om ett våldtäktsförsök
Anonym sa…
Jfr

Mordförsök och Mord.
Försök till bankrån och fullbordat bankrån. Eller är det här någon form av missriktat sätt att protestera mot att sex anses vara penis i vagina?
Anneli sa…
Faktiskt inte, även om jag är osäker på hur definitivt jag anser att det är att ha en kuk i fittan jämfört med att inte ha det.

Så nej, i det här fallet handlade det om en ren semantikfundering. Alla andra verkar dock vara på det klara med att fullbordad våldtäkt är när kuken är inne, och att det inte har med fullbordade samlag att göra. Så jag har fått svar och är nöjd.
Anneli sa…
Men iofs... räknas det som fullbordad våldtäkt när någon stoppar fingrar eller tillhyggen i någon annan också? Folk har ju blivit dömda för våldtäkt för det, fast det inte är någon kuk inblandad.
Semantik: fullbordadt samlag är när befruktning kan ega rum förutsatt att qvinnan är i ett fruktbart ögonblick.

Torde gälla motsvarande för hvad du betraktar som en makaber phrase.
Halken sa…
Det är vad som sker när det inte längre rör sig om försök. Försöka tvångsfingra någon, försöka tvångsknulla någon osv blir fullbordat när man faktiskt lyckas med sin föresats.

Populära inlägg i den här bloggen

Man måste ju få prata om sex som är problematiskt?

Sextips för jämställda heteromän

Gästblogg: Hur man fördelar talutrymme kollaborativt, eller Hur man pratar som en tjej och gillar det