Svenska flaggan gul och blå...

Jag tycker att det är rätt obehagligt när Facebook kryllar av grupper med tvivelaktiga budskap med smygrasistiska presuppositioner. Förhoppningsvis begriper inte människor vad det är de egentligen går med i eller vilka rörelser de hjälper till att stödja - men jag har hopp om min bekantskapskrets och tror att de flesta är intelligenta människor. Tyvärr får det mig att ge upp hoppet om folk också. Men ni som känner att jag borde ha lite hopp om er kan ju alltid ta och lyssna nu:

Som grupperna "Vi som INTE tycker att svenska flaggan och nationalsången är rasistisk!" eller "När jag var liten fick man sjunga svenska nationalsången utan att vara rasist". Det enda man gör genom att joina en sådan grupp är ju att visa att "svenska flaggan är en rasistsymbol" är en legitim åsikt, att man kan finna sig i att bli kallad för rasist, och tänker vifta med sin flagga i alla fall. Istället för att sätta sig ner och tänka efter lite:

Vilka är det som anser att svenska flaggan är rasistisk? Vad har de för argument? Vad är orsaken? Visst, det är en del nynazister som viftar med den. Så gör då inte gemensam sak med nynazisterna och hävda att "det inte alls är rasistiskt!". Gör dem inte rumsrena. Sjung din sång som vore det den mest naturliga saken i världen. Debattera den inte. Det gynnar bara nationalisterna som gör samma sak.

Kommentarer

Alex_Kall sa…
Till saken hör att flertalet skolor inte låter barnen sjunga svenska nationalsången på skolavslutningar. För att det tydligen uppfattas som stötande...

Skolan där min syster arbetar, ja där ville en av lärarna beslagta en t-shirt modell svensk flagga för att det kunde uppfattas som hets. Killen som bar tröjan? Tja, han är serb.

Ängsligheten slår ju tillbaka på sig själv. Du har ju alltså rätt, det var väl det jag ville. Så man får väl som du skriver, hoppas attt de som går med gör det för att de inte vet bättre.
Anneli sa…
Jag tycker att det är intressant att det alltid heter "låter inte barnen", som om det var barnens önskan att sjunga nationalsången. Sen så vet jag inga skolor där det är barnen själva som väljer vad man ska sjunga på skolavslutningen.

Jag har aldrig någonsin varit på en skolavslutning i kyrkan, vissa sverigedemokrater skulle nog tycka att det är fruktansvärt och tyder på islamisering (ja, ca 40% av min grundskolas elever var muslimer), fast den verkliga anledningen var troligtvis att det inte låg någon kyrka i närheten medan vi hade en finfin skolgård.

Men jo, det är dumt att vara överängslig, precis lika dumt som att se ängslighet överallt, antar jag :)

Populära inlägg i den här bloggen

Man måste ju få prata om sex som är problematiskt?

Sextips för jämställda heteromän

Gästblogg: Hur man fördelar talutrymme kollaborativt, eller Hur man pratar som en tjej och gillar det