Slampa!

Idag ska vi prata om semantik. Närmare bestämt om det fina ordet slampa. När jag läser ordboksdefinitionen blir jag lite arg. Jag ryser och tänker att feministisk språkvård faktiskt är på sin plats.

slamp|a subst. -an, -or. sexuellt vidlyftig kvinna . äv. försvagat osnygg och slarvig kvinna .
(Nordstedts svenska ordbok

Sexuellt vidlyftig, helt enkelt. Vad innebär det? Är en slampa någon som byter partner ofta? Någon som har lösa sexuella förbindelser utan så mycket ansvar eller löften om din för evigt? Är en slampa kanske rentav en kvinna som tar för sig sexuellt i största allmänhet? Som pratar om att hon gillar oralsex, tar egna initiativ i sängen, skiter i folk som rynkar på näsan och säger slampa till henne?...

Förmodligen någonting i den stilen, om vi tittar på ordboksdefinitionen. Det som kommer fram är ju det välkända fenomenet att majoriteten av alla skällsord i svenskan är varianter på bög och hora. Sexuellt undergivna, påsättningsbara, män, och sexuellt vidlyftiga, promiskuösa, kvinnor.

Jag har umgåtts för länge med människor som inte nödvändigtvis tycker att det är dåligt att vara slampig, så jag blev förvånad idag när jag råkade förolämpa en bekant med ordet. Jag vet inte om sexuellt vidlyftig betyder olika saker för kvinnor och män - om kvinnor är det bara de knullar runt medan det för män kräver en dimension av att vara taskig mot kvinnorna också. Eller om sexuellt vidlyftig innebär att ha haft lite fler sexpartners än genomsnittet, vilket gör att det för männen är typ 9 och för kvinnorna typ 5, om man ska tro på den där 14 år gamla folkhälsorapporten om svenskarnas sexvanor. Eller så kanske det är slampa som har en feminin ändelse och inte lämpar sig på män. Jag vet inte riktigt vad det upprörande elementet var. Men ordboken kanske har rätt i att det är ett starkt nedsättande ord.

Å andra sidan påminner det här ganska mycket om diskussionerna vi hade när jag var liten och folk på skolgården kallade tjejer för horor om de hånglat med någon kille. Att om man står för det man blir skälld för finns det ingen poäng att hämta. De flesta, både kvinnor och män, anser väl ändå att vi har rätt att bestämma över vår egen sexualitet utan moralism från andra? Och om man då inte anser att sexuellt vidlyftig är någonting särskilt dåligt - utan att lösa sexuella förbindelser kan vara rätt trevligt och att det är trist att anse att ett fultal under 10 är det enda korrekta? Kan vi då inte bara kalla oss slampor och vara nöjda med det? kan inte gälla, om man inte delar uppfattningen om att sexuellt vidlyftig är någonting att bli skälld för.

Kommentarer

klyka sa…
Jag har försökt ta ställning för eller mot ordet "slampa", utan att lyckas. Kan det inte vara bra med ord som beskriver folks sexualitet på ett dåligt sätt? Måste all sexualitet vara fin, bra, okej, normal osv?

Sen kan jag inte heller definiera vad ordet betyder för mig; är du en slampa om du har sex med många personer, eller om du har sex med folk av "fel" anledning (typ bodycount)?
Anneli sa…
Grejen är väl att det inte finns något bra ord som beskriver samma sexuella vidlyftighet på ett positivt sätt. Är du man kan du vara player, casanova eller donjuan som åtminstone har en lätt beundrande underton (även om de också kan användas som skällsord såklart).

Och visst behöver inte all sexualitet vara bra, fin, okej, normal etc, men när det är ett sexuellt beteende som jag tycker är bra, fint, normalt, okej etc - vill jag såklart inte ha en negativt laddad benämning på det.
klyka sa…
Nej, det är sant, det har jag inte tänkt på! Om jag ska beskriva en slampig vän för någon säger jag nog att "h*n är slampig", visst låter det mildare än att säga "h*n är en slampa!"?

Jag ser slampighet som ett beteende som inte behöver värderas åt något håll, så jag vill helst att ordet "slampa" ska vara neutralt. Det behövs ett ord som helt enkelt beskriver en slampas sexvanor - inte synen på sex/förhållanden/andra människor.
Anneli sa…
Du kanske har rätt i att "hen är slampig" låter mildare än "hen är en slampa", varför det nu är så ^^

Jag tror att det jag vill komma åt när jag vill ha det till ett positivt värderat ord och andra invänder med att det väl är bra om det är neutralt, är ungefär samma sak. När jag beskriver en vän som slampig är det i regel ett positivt omdöme, medan andra säger samma sak och menar att det är någonting dåligt. Ordet ska helt enkelt kunna gå att använda i båda kontexterna utan att folk känner sig nedvärderade för att man kallar dem för slampor. I alla fall när det är det de är :)
klyka sa…
I svenskan är vi inte något förrän vi ÄR det; hon som snickrar är inte snickare förrän man sagt det. Vem som helst kan ju snickra eller slampa runt, utan att vara snickare eller slampa.

De flesta beskrivande ord är väl upp till var och en att värdera, men du har rätt i att det ofta blir krockar när man med imponerande ordalag berättar om sin superslampa till vän och det uppfattas som negativt. Jag vill påstå att dethär är ett sådant där läge när ett sprillans nytt ord vore välkommet!

Populära inlägg i den här bloggen

Man måste ju få prata om sex som är problematiskt?

Sextips för jämställda heteromän

Gästblogg: Hur man fördelar talutrymme kollaborativt, eller Hur man pratar som en tjej och gillar det