Homofober ska inte sitta i riksdagen

Kristoffer länkade den här artikeln, som gjorde mig rätt illamående. Det är riksdagsledamoten Annelie Enochsson (KD) som på sin blogg raljerar om hatbrottslagen och Pride.

Enochsson skriver att hon varit i Stockholm i dagarna, och blivit beklämd över att läsa allt som skrivs i tidningarna om Pridefestivalen. I Expessen användes ordet "dekadens" för att beskriva invigningen i onsdags, och det reagerade Enochsson rätt kraftigt på:

Jag tycker INTE det är ok att sprida löspenisar och fylla stan med ekivoka budskap...och att alla Stockholms flaggstänger flaggar med RFSL flagga. Jag tycker INTE heller det är ok att skattepengar går till att sponsra Pride och på detta sätt hylla dekadansen som följer i Prides spår.

Och visst, det är väl helt okej att tycka att löspenisar ska hållas i folks sovrum och inte på stan (jag har dock inte sett fler dildos ute i folkvimlet än vanligt, har ni?), eller att det är orättvist att Stockholms stad inte sponsrar andra festivaler på samma sätt. Det kan jag gå med på. Men det är inte där problemet ligger.

För problemet är djupare än så. Problemet är att Enochsson går ut och kritiserar hatbrottslagen, eftersom den nuförtiden innehåller kriteriet "sexuell läggning". Det är alltså inte helt legitimt att hata homosexuella längre. Och det raljerar Enochsson över! Tänk om jag inte får skriva som jag gör nu för det är minsann hets mot homosexuella, fy vad dåligt. Till skillnad från oss heterosexuella som man minsann får hata bäst man vill.

Dels har Annelie Enochsson missuppfattat definitionen på ett hatbrott, och skillnaden på hatbrott och hets mot folkgrupp. Om du utsätts för brott på grund av att du är heterosexuell, är det visst ett hatbrott. Dels verkar hon känna sig kränkt som heterosexuell, bara homosexuella över huvudtaget får ta plats och diktera villkoren. Hon är en solklar homofob.

Enochssons raljerande över hatbrottslagen, och försök att bagatellisera de brott som många homosexuella faktiskt utsätts för, är rent osmakligt. Särskilt när det kommer från en riksdagsledamot för ett parti i regeringsställning. Jag vill definitivt inte ha homofober i riksdagen i höst. Vill du?

Kommentarer

Kalmardamen sa…
Instämmer!
Jag vill inte heller ha homofober i riksdagen.
Blev liksom du lätt illamående när jag läste artikeln.
Clara sa…
Förutom de punkter som redan nämnts så tycker jag att det är upprörande att en riksdagsledarmot inte kan uttrycka sig bättre i skrift.
Anneli sa…
Kalmar: Mjo. Det är skönt att de flesta verkar vara av samma åsikt.

Clara: Haha, jo kanske det.
Anonym sa…
Dags för Reinfeldt att rensa ut en del löss ur Alliansens skägg.

En vidrig människosyn.

Moderat
Johan Lind sa…
Jag vill ha människor i riksdagen som är öppna med vad de står för. Oavsett vad de står för.
Anneli sa…
Jag tycker självklart att det är bra att våra politiker är öppna med vad de står för. Ljugande politiker vill jag inte ha oavsett vad de ljuger om.

Däremot spelar det ingen roll hur ärlig man är om det här är ens syn på Pride och homosexuella. Då ska man inte sitta i riksdagen oavsett.

Populära inlägg i den här bloggen

Sextips för jämställda heteromän

"Jag använder inte ord som partner, men..."

Tvångskvinnligt. Om bisexualitet och relationer med män.