Jag hade glömt toleransen

Ett samtal med min syster häromdagen fick mig att inse vilka olika världar vi lever i - jag själv, mitt sextonåriga jag, och min sextonåriga lillasyster. I alla fall när det kommer till vissa frågor. Häromdagen pratade vi om sexuella läggningar.

Min syster hävdade bestämt att hon inte har någonting emot homosexuella, för medan alla hennes vänner tycker att det är äckligt och vänder sig bort när de pussas på stan, så är hon tolerant och tycker att det är helt okej. Och jag har liksom så himla svårt att fatta att det här är saker man fortfarande pratar om. Tolerans.

När jag var sådär femton-sexton var det mycket prat om tolerans. Högstadieskolan skulle briljera med sin nya hbt-kompetens och lät en glad bög från RFSL stå längst fram i klassrummet på en biologilektion och förkunna att homosexuella är som alla andra. Vi fick leka värderingsövningar och skriva brev på temat "din kompis har just skrivit ett brev och kommit ut som homosexuell, hur reagerar du?". Och jag blir faktiskt lite mörkrädd när jag tänker tillbaka på det. Att de över huvudtaget tog upp någonting som inte var hundra procent hetero, romantiskt, monogamt och gulligt var säkert en bra sak - men approachen var liksom att "fastän homosexuella är lite konstiga måste ni vara toleranta mot dem", har jag insett såhär i efterhand.

På senare år har jag å andra sidan blivit jävligt naiv. På nivån "vaddå, är det över huvudtaget laddat eller viktigt vilken sexuell läggning folk har?". Det var min lillasyster med sitt toleranssnack som fick mig att vakna upp lite ur den bubblan. Och bara ett par dagar senare dissar Elin Grelsson den heliga Toleransen och Mångfalden på SvD Brännpunkt.

Artikelkommentarerna på Grelssons debattinlägg talar om att äktenskap är för en man och en kvinna, att bögarna ställer för höga krav och att samhället skulle stagnera utan heteronormen. För flera av dem verkar till och med tolerans vara för mycket begärt. Påminn mig om det nästa gång någon av mina sura straighta vänner (ja, du vet vem du är) spyr galla över Prideparaden, eftersom de struntar i vad andra gör i sängen, men att de inte har lust att vara toleranta mot homosexuella längre om de envisas med att dansa i glitterkläder och föra oväsen.

Kommentarer

gealach sa…
Jag har diskuterat de här frågorna med mina elever på temaveckor ett antal gånger och oj, vilka diskussioner det blev! För rätt många 15-åringar är det här oerhört laddade ämnen och inte alls något som inte alls ses som självklart och naturligt. De där värderingsövningarna och brevuppgiften känner jag igen från det material vi använt på temaveckorna. Det intressanta är att trots att homosexualitet inte är det enda vi tagit upp under dessa veckor med "tema kärlek" och liknande är det vad eleverna kommer ihåg, i utvärderingarna skriver väldigt många att det "Bara var en massa bögsnack".
Anneli sa…
Mjo, jag förstår det. Det var laddat som fan när jag var 15 också, så jag borde inte vara förvånad egentligen.

På tal om "bara en massa bögsnack" så tycker jag att det är rätt intressant när folk håller på och klagar om att dedär bögarna hela tiden måste tala om att de är bögar, medan de själva inte måste tala om att de är hetero. De verkar ha missat att det är hela grejen med heteronormativitet ^^

Och så när folk gnäller över att det bara är en massa bögnyheter i tidningarna under Pride har jag god lust att räkna antalet heteronyheter i typ Aftonbladet. Det kan nog bli rätt spännande
Anonym sa…
http://jeu-de-roles.blogspot.com/search?q=Jag+hatar

Hur står det till med den egna toleransen?
Anneli sa…
Anonym: Rätt bra, tror jag. Om jag var du skulle jag ta och läsa inläggen med saker jag hatar innan jag bestämde mig för att det var relevant.

Och i sådana fall hittar du ju meningar som "jag hatar inte alla män", "jag hatar teknik, sport och it", "jag hatar att städa" och "jag hatar soltorkade tomater". Fruktansvärt intolerant av mig.

Populära inlägg i den här bloggen

Man måste ju få prata om sex som är problematiskt?

Sextips för jämställda heteromän

Tvångskvinnligt. Om bisexualitet och relationer med män.