...det gäller även fjollorna.

När mitt senaste inlägg hamnade på Facebook fick jag svar av Sven, som länkade det här inlägget. Under rubriken "fjollorna gör homosexuella en otjänst" klagar han över att folk förknippar fjollighet med homosexualitet, och homosexualitet med fjollighet. Lite samma tendenser hittade jag i en tråd på Darksides forum, där folk dels tycker att frågan "varför läspar bögar?" är totalt irrelevant, eller ondgör sig över den eftersom alla bögar inte är fjollor.

Jag tycker att det här luktar lite "det är helt okej med homos om de beter sig som straighta", på ett ganska unket sätt. Det är trist, för jag tror inte att de som skyller på fjollorna för att folk tror att alla homos gillar schlager och är duktiga på att klippa hår är riktigt medvetna om vad det är de egentligen säger.

Jag sätter gärna mina 25 kronor på att fjolligheten som förknippas med homosexuella män är en subkulturell grej. Subkulturer kan grunda sig på musiksmak (som gothare) eller intressen (som lajvare), så varför inte på sexuell läggning? Och i sådana fall är frågan varför en viss subkultur ska anses vara skadlig för en grupps intressen, när andra inte gör det.
Hur ofta har ni hört någon säga att det är helt okej med gothare, så länge de inte har svarta kläder, liksom? Eller att det missgynnar lajvhobbyn att så många lajvare är långhåriga och har dålig musiksmak?

Och har inte, allvarligt talat, ni som tycker att transor i glitterklänningar, fjolliga bögar, fetischister och schlagermusik ska uteslutas ur Prideparaden för att de kan uppfattas som stötande och därför verka negativt för hbt-samhället, missat lite hela poängen?

Är inte tanken just att det ska handla om öppenhet och utlevnad? Att det är helt okej att visa upp sig och vara vem man vill, en dag om året, oavsett om den man vill vara är drag king, traktorflata, heterosexuell eller poly? Det är ett budskap som en jäkla massa heteros ställer upp på de också, och sluter upp i paraden. Så att då komma och säga att man får vara vem man vill, sålänge man inte fjollar sig, för då kan folk tro att bögar är fjolliga... det håller liksom inte.

Kommentarer

Det här känns lite onödigt, jag har redan svarat mot de argument du lagt upp här i vår debatt, som slutade med att vi kom överens om att våra åsikter skiljer sig. Men eftersom du länkar till min blogg och skriver om mig i denna kolumn, känns det som att jag ändå måste ge ett svar.

Du skriver "Jag tycker att det här luktar lite "det är helt okej med homos om de beter sig som straighta", på ett ganska unket sätt."

Det tycker jag luktar lite "riktiga bögar läspar och gillar schlager och är frisörer och fjolliga" på ett ganska unket sätt.
Vad jag menar är att sexuella läggningar inte är subkulturer. Därmed beter sig bögar inte som "straighta" genom att bete sig på ett speciellt sätt, förutom då ifall de är ihop med kvinnor som de har barn med.

Jag vet att du förstår hur jag menar men inte håller med mig, eftersom vi redan diskuterat detta.

Jag håller med dig om att sexuella läggningar kan ingå i subkulturer- men det är ju det som är problemet. Nu görs hela den här subkulturen till en sexuell läggning, en som redan finns och inte är en del av den här subkulturen i verkligheten.

Om jag själv vore homosexuell skulle jag inte tycka om att förknippas med fjollighet. Det var vad jag ville säga i min blogg.

Tanken med pride är nog olika från person till person. Jag har läst homosexuella bloggkolumner av helt andra åsikter än din, som den här: http://www.asiktstorped.se/hej-normativitet/oppet-brev-till-alla-heterosexuella/
För mig handlar pride om ett sätt att visa att homosexuella finns och är en del av samhället. Det känns viktigt i länder där homosexualitet betraktas som en sjukdom och där homosexuella diskrimineras. Här i Sverige känner jag inte att pride är något meningsfullt. Jag ser ingen vits i att visa öppenhet och utlevnad, oavsett vilken läggning man har. Faktum är att jag föredrar att folk INTE sitter och hånglar upp varandra runtom på stan. Det har inte med vad de har för läggning att göra, vissa saker tycker jag är trevligast att folk gör på egen hand.

Är din åsikt om pride att det går ut på att man ska visa öppenhet och utlevnad förstår jag att du tycker som du gör.

Men vem ska man visa det för? Övriga festdeltagare? Stadsbor? Media?
Anneli sa…
Men alltså... att en viss del av alla bögar är fjollor, gör ju inte att alla bögar är fjollor. Däremot är det befängt att påstå att fjolligheten inte hör ihop med faktumet att de är bögar - eftersom majoriteten av alla fjollor är homosexuella.

Det är lite som att jag skulle hävda att jag tycker illa om butchflator (du vet, rakat huvud, flanellskjorta och snus), för att jag själv är ganska femme - och någon skulle kunna tro att jag snusar om de fick reda på min sexuella läggning. Jag tar för givet att folk som träffar mig ser mig som den jag är, oavsett vilka fördomar om de har om folk med olika sexuella läggningar.

Jag misstänker att du kommer att anklaga mig för att vara sexistisk och fördomsfull om jag påstår att anledningen till att du inte förstår grejen med att komma ut är att du är heterosexuell. Men det ligger nära till hands.
Anneli sa…
Och jag tycker inte att inlägget du länkade visade en så himla annorlunda bild av Pride än vad jag har. Han skriver om det befriande i att få vara normen för en gångs skull.
Ursäkta, men hvem i h ... e säger att man måste vara bög för att gilla schlager och kunna klippa hår?
Anneli sa…
Hans-Georg: Har du aldrig hört vissa saker (som män som gillar schlager och är frisörer) omnämnas som bögiga?
Skittöntigt, men ja ^^
Hans-Georg sa…
frisörer - trodde det var männens typ dröm att frugornas frisörer skulle vara ointreserade ...
HGLundahl sa…
Men att gilla schlager - nej, jag har intet hört det omnämnt.

Disco, ja, att bögar vore leading trend setters, men intet schlager.

Populära inlägg i den här bloggen

Man måste ju få prata om sex som är problematiskt?

Sextips för jämställda heteromän

Gästblogg: Hur man fördelar talutrymme kollaborativt, eller Hur man pratar som en tjej och gillar det