Jag hoppas att jag aldrig blir oberörd

När folk frågar om saker man finner attraktiva, verkar de ofta förvänta sig svar som "humor" eller "kan dansa". Så jag brukar svara med "aktivism" eller "övertygelse" istället. Jag tycker nämligen att det är fantastiskt med människor som reflekterar över sin omgivning, tar ställning och är beredda att göra någonting åt problemen.

För ganska ofta stannar jag upp lite och undrar vad det är för en värld vi egentligen lever i, och varför vi måste spela så oberörda hela tiden. Hur det kan finnas människor som inte läser böcker eller tidningar, och hur det finns människor som tycker att politik och ideal är oväsentligt. Hur man kan bli betraktad som dum i huvudet när man antyder att naturvetenskapen inte räcker åt en och att man vill ha någonting som inte är kallt logiskt i sin verklighet. Hur det anses vara bra och skönt att inte ta den andra partens nummer efter engångsligget, för att vara säker på att det är hundra procent känslolöst.

Hur många människor jag ändå har träffat, som stolt deklarerat att de skiter i allt. Och hur lite jag tror dem, och hur ledsen de gör mig. För det där har blivit något slags ideal, ändå. Vi ska vara oberörda, okomplicerade och obrydda. För att känna saker är ju jobbigt, att ha ideal är att ställa krav, och att vara krävande är oartigt.

Så nu skiter jag i det.

Jag hoppas att jag aldrig blir oberörd.
Jag hoppas att jag kommer att fortsätta bli lika arg varje gång jag ser ett människofientligt uttalande från våra politiker.
Jag hoppas att jag kommer att fortsätta försvara min rätt till en själ med näbbar och klor.
Jag hoppas att jag kommer att fortsätta besvära mina älskare genom att prata om känslor.
Jag hoppas att jag aldrig slutar läsa nyheterna.
Jag hoppas att jag kommer att fortsätta känna, tänka och ta ställning.
Jag hoppas att jag alltid kommer att ta mig rätten att vara lycklig och alltid rätten att vara upprörd.

För jag ska aldrig bli kall, cool och oberörd. Hör ni det.

Kommentarer

Mattlo sa…
Heja dig!!
Anneli sa…
Önska mig lycka till :)
klyka sa…
Vad fint skrivet! Verkligen! Passionerat och ärligt, kanske det ärligaste på länge? Jag menar inte att anklaga dig för att vara oärlig, men vissa uttalanden doftar ju ljuvligt av sanning :)
Anneli sa…
Åh, det är lättare att leva efter deviser när man har spottat dem ur sig och det här har jag tänkt ett tag att jag vill få sagt. Jag vill verkligen inte bli likgiltig.
Så tack :)
gealach sa…
Finns det egentligen något mer dödande än kommentarer som "Men gud, vad du engagerar dig", "Hur orkar du bry dig om det där?"

Alla har väl något som får en att reagera, har svårt att tro att de där som "inte bryr sig", verkligen menar att de inte gör det...
Clara sa…
"Hur man kan bli betraktad som dum i huvudet när man antyder att naturvetenskapen inte räcker åt en och att man vill ha någonting som inte är kallt logiskt i sin verklighet."

Sen när blev naturvetenskap någonting kallt? I min värld är det varmt och vackert, det lyser igenom naturen som ett skelett och finns överallt omkring mig.
Anneli sa…
gealach: Det är väl lite samma sak som med att kalla folk som bryr sig om skolan för "pluggis" tills de slutar. Typ asdumt.

Clara: Eftersom poängen med vetenskap är att saker ska kunna bevisas logiskt och klart, tycker jag att det känns rätt stelt. Sen kommer oviljan rätt mycket från när vi läste filosofi och konstaterade att man inte kan bevisa någoting som inte är materiellt naturvetenskapligt, och kan man inte bevisa det finns det inte, enligt hyfsat många. Jag får lite panik av tanken på att jag inte skulle ha en immateriell själ, så jag brukar påstå att vetenskapen inte räcker för mig. Typ.
Emil Nordlander sa…
Nu har jag länge tänkt kommentera på det här, så det får bli en tumme. Vackert, helt enkelt! Jag håller med i det mesta och hoppas att jag aldrig blir oberörd jag heller.

För övrigt får jag panik av tanken på att jag inte har en immateriell själ, så jag försöker bäst jag kan att inte tänka på det.
eisenblume sa…
Fullkomligt medhåll. Framåt för åsikter, framåt för ideologi, framåt för tro och tänkande, framåt för strävan mot sanning! =D

Populära inlägg i den här bloggen

Sextips för jämställda heteromän

"Jag använder inte ord som partner, men..."

Tvångskvinnligt. Om bisexualitet och relationer med män.