Vilken skola vill ha likriktning?

Hej mamma! Jag har i alla år vetat att du är en grym pedagog. Jag har också i alla år vetat att du är kommunist. Och att du har en intelligent och duktig dotter. Jag trodde att det här var tre element som gick att kombinera, men nu i årets valrörelse börjar jag misstänka att du har lurat mig. Jag känner mig lite sviken här, och skulle vilja att du förklarade hur det ligger till.

Nu vill ju Jan Björklund införa elitklasser redan i grundskolan så att de stackars begåvade barnen inte ska behöva vänta till gymnasiet med att tenta av gymnasiekurser. I den här bloggen läste jag att det är bra, eftersom vänstern i regel inte fattar att begåvade barn också är individer med behov. (i kommentarerna på det här inlägget är det ännu mera i den stilen)

Och jag förstår faktiskt inte. När du haft elever som behövt ligga under bordet för att räkna sina mattetal och du har låtit dem göra det, var det vänsterflum då? Eller var det att se elevernas individuella förutsättningar?
När du haft elever som varit väldigt begåvade och snabba, och gett dem extra uppgifter och större ansvar, var det vänsterflum då också? Eller var det att se elevernas individuella förutsättningar?
När det kommit elever med brinnande nördintressen och du tagit tillvara på dem i undervisningen, var det vänsterflum då? Eller var det att se elevernas individuella förutsättningar?
När du inte ville sätta mig i någon elitskola på sexårs, motiverat med att även om jag kunde läsa så kunde jag inte sitta still, var det vänsterideologisk tillbakahållning av min begåvning? Eller ville du att jag skulle få vara barn helt enkelt?

Jag tycker att det rimmar väldigt illa när högermänniskor anklagar vänstern först för att vilja ha en flumskola där individuella behov går före strikt diciplin - och sedan anklagar vänstern för att vilja stöpa alla i samma form istället för att se de individuella behoven. Vad tycker du?
Det kanske är så att diciplin, betygshets och likriktning är bra grejer, så länge man delar upp eleverna efter betyg och ingenting annat. Lika barn leka bäst, vet du.
Vad tror du, mamma?
Själv börjar jag tröttna på Folkpartiet och skolpolitiken.

Kommentarer

"Och att du har en intelligent och duktig dotter."

Hvilken af er?

PS, har uppdaterat min creationistblogg nyligen:

CREA
VSEVOLU.
BLOGSPOT
.COM
Anneli sa…
Haha, det vågar jag inte svara på. Vi är ju två stycken ^^

Personligen är jag tämligen ointresserad av kreationism och tycker att evolutionen är trovärdig.
Jo, jag menade väl att hon snarare har två af sorten ...

M a o har du intet läst meddelandet karyogrammata (se engelskt index) än?
http://o-x.fr/hspi är kort-url till sjelfva det meddelandet.

När jag var sex var jag också en ifrig anhängare af evolutionen, men jag undrade som flundran huru grodan kom från fisk ...

Populära inlägg i den här bloggen

"Jag använder inte ord som partner, men..."

Tvångskvinnligt. Om bisexualitet och relationer med män.

Sextips för jämställda heteromän