Av var och en efter förmåga, åt var och en efter behov

Nu, pojkar, såhär drygt en vecka före valet, tycker jag att det är dags att prata om grundläggande rättigheter och skyldigheter. Jag har förstått att vissa av er tycker att allt som heter "plikt" eller "tvång" luktar Sovjet och ger er panik, men jag tycker ändå att det är min plikt att upplysa er om begreppet skyldigheter.

Som jag ser det har man i ett solidariskt, demokratiskt välfärdssamhälle vissa rättigheter. Jag har rätt till utbildning, till en bostad och till ett arbete. Jag har rätt att få hjälp av staten när jag är sjuk eller arbetslös, och jag har rätt att bli försörjd av staten när jag är för gammal för att kunna göra det själv. Dessutom har jag en formell rättighet att vara med och bestämma om staten - min rösträtt.

Men med privilegier kommer skyldigheter också. Frihet under ansvar, kanske ni har hört talas om.

Eftersom jag får en gratis, kvalitativ utbildning av staten, så ser jag det som min skyldighet att faktiskt anstränga mig och göra någonting vettigt av den. Tanken är inte att jag ska läsa strökurs på strökurs utan att någonsin göra rätt för mig, utan att jag ska skaffa mig ett yrke. Jag har rätt att arbeta, men så har jag ju skyldighet att arbeta också, om jag kan. Det finns ingenting ädelt i att gå på bidrag eller a-kassa längre perioder än nödvändigt. Även om man, som tidigare nämnt, ju har en rättighet att kunna göra det när man faktiskt är arbetsoförmögen.

Jag har skyldighet att betala skatt på min lön, för att betala för den gemensamma välfärden som jag åtnjuter. Staten har betalat för mig i alla möjliga stadier av mitt liv, och självklart ska jag se till med min arbetskraft och mina pengar att andra får samma möjligheter som jag har fått.

Och slutligen har jag min demokratiska rätt, min röst. Människor över hela världen har kämpat, slagits och dött för sin rätt att rösta. Det är en viktig symbolisk rättighet, och den spelar faktiskt roll rent praktiskt också. Men därför, eftersom jag åtnjuter privilegiet att bli tillfrågad om hur jag anser att Sverige ska styras, så har jag självklart plikten att kunna svara på den frågan också.

Det tar inte så lång tid att sätta sig in i politiken. Det är inte så svårt att bestämma sig för att man inte ska satsa på en karriär av att utnyttja systemet. Jag tycker att det är fantastiskt, och jätteviktigt, att vi har ett välfärdssystem. Att alla som behöver stöd på något sätt, vare sig det är ideella projekt, barnomsorg, sjukvård, fritidsaktiviteter eller en bra skola, kan få det av samhället. Men då måste ju alla vi som är i systemet inse att vi ska ge tillbaka till det också.

Av var och en efter förmåga, åt var och en efter behov.
Använd din röst den 19e september.

Kommentarer

gealach sa…
Bra sagt!

Jag hävdar som vanligt att om man inte röstar ska man heller inte klaga, man ska åtminstone göra det (lilla) man kan för att hjälpa fram det parti man tycker ska vinna.

Eller som jag brukar uttrycka saken, röstar jag inte ger jag upp det heligaste av allt, nämligen min rätt att gnälla! Och är det något jag värnar om, så är det den! :-D

Populära inlägg i den här bloggen

Sextips för jämställda heteromän

"Jag använder inte ord som partner, men..."

Tvångskvinnligt. Om bisexualitet och relationer med män.