Kärleksbrev till SL

(Det här skrev jag i Helsingfors, faktiskt, för ett par månader sedan, och insåg att jag inte lagt upp förrän nu. Men Storstockholms lokaltrafik är alltid aktuellt, eller något...)

Älskade Stockholms Lokaltrafik!

Man skulle nästan kunna tro att vi har ett kärleksförhållande, du och jag. Förra veckan tillbringade jag en arbetsdag i ditt sällskap. Åtta långa, ljuva timmar. Jag smiter iväg på småstunder, mellan möten, efter skolan för att sitta hos dig på ett av dina blåa säten och känna mig som en del av någonting större.

Du får mig att slappna av. Jag har tecknat, skrivit, funderat, läst, älskat, grälat, gråtit och hånglat hos dig. Om jag skulle få betalt för alla timmar i din närhet skulle jag vara miljonär. Men nu gör jag det gratis – jag betalar till och med gladeligen för mina timmar med dig, även om det smärtar mig att du börjat spela svår och höja taxan så mycket.

Har du träffat någon annan? Eller försöker du undvika mig? Det är lugnt om du har flera, jag är inte den som är den, men om du känner dig utnyttjad och vill att jag ska lämna dig mer ifred kan du väl säga det rätt ut istället?

Jag älskar dig ändå, med alla dina fel och brister. Jag förstår att du är tidsoptimist, och trots alla gånger du svikit mig och kommit rodnande en bra stund efter utsatt tid, är jag beredd att förlåta dig och vill träffa dig igen.

Du är så söt. På vintrarna när du blir ledsen över vädret och inte vill gå ut och på hösten när du stör dig så mycket på alla hala löv och helst vill sitta inne då också. Det gör mig lite rörd och jag vill gärna hålla dig sällskap och försvara dig från alla som klagar över att du uteblir från planerade träffar.

Trots allt, Stockholms Lokaltrafik, är du en sann vän. Du tar mig till platser jag aldrig skulle besökt annars. Du finns (nästan) alltid där, och jag kan lita på att du tittar förbi så ofta du kan. Du har sett till att jag kommit hem ordentligt efter fester när jag varit full mitt i natten. Och oavsett hur ofta du sårat mig så kommer jag alltid tillbaka.

Kära SL, tack för att du finns!

Kommentarer

Rörande ... LOL nästan.

Populära inlägg i den här bloggen

Sextips för jämställda heteromän

"Jag använder inte ord som partner, men..."

Tvångskvinnligt. Om bisexualitet och relationer med män.