Mera språk och kön

Via Johanna Sjödin (som dissar totalt på grunder jag inte förstår) hittade jag Karin Milles senaste projekt, en bok om 426 olika könsord.

Sjödin och likaså en av hennes kommentatorer skriver och ställer sig frågande till hela konceptet att skriva en bok om könsord. Sjödin undrar varför man måste "skildra sex som orgier av vidrigheter och våra könsorgan som om de hörde hemma på en avfallsstation?", och kommentatorn fanny skriver "Det är väldigt tröttsamt med folk som ska vara fula i munnen och alltid tala om sex bara för sakens skull, bara för att vara kontroversiella eller vad man nu kan tänkas vilja uppnå."

Så nu tänkte jag förklara för er vad man kan uppnå med den här sortens feministiska språkforskning:

Språk, vilka etiketter vi sätter på saker och ting är superviktigt. Det säger jättemycket om våra attityder till olika företeelser, hur vi väljer att benämna dem. Jämför järnridå och antifascistisk skyddsvall, liksom. Den sortens språkforskning som Milles ägnar sig åt, går ut på att kartlägga ord inom ett visst semantiskt fält (i det här fallet könsorgan), för att ur det urvalet kunna dra slutsatser om människors attityder till dem. Och ibland finns det inga bra ord som inte bär med sig en massa ovälkomna attityder. Så då får man skapa dem.

Som i fallet snippa, som lanserats rätt hårt av förskolepersonal, RFSU och enskilda feministiskt lagda journalister under de senaste 10 åren. Det fanns helt enkelt inget allmängiltigt, neutralt laddat ord för små flickors könsorgan. Det finns ord som osynliggör att flickorna har kön (framstjärt), som gör flickors kön till någonting dyrbart och lite vördnadsfullt (pärla), eller till någonting smutsigt som inte får nämnas vid namn (där nere). Skitjobbigt när man bara vill tala om vad kroppsdelen heter. Så då lanserades snippa som motsvarighet till pojkarnas snopp. Skitbra. Det här är feministisk språkvård på gräsrotsnivå.

Man behöver inte ens prata om språkvård, egentligen. Det räcker med själva vokabulärforskningen. Med intressanta slutsatser som att nästan varenda skällsord i svenskan sedan vikingatiden är varianter på bög och hora. Slå upp en ordbok nära dig, och kom sedan inte och säg att vi inte lever i ett patriarkalt samhälle.

Vi vet ju alla att synen på sexualitet säger en hel del om sociala strukturer. Och att språk också säger en hel del om sociala strukturer. Så det vore ju idiotiskt att inte forska om kombinationen.
Sen om Johanna Sjödin vill bli väckt den dagen folk inte pratar om kön och sex med något slags hora/madonna-uppdelning, visst, gå och lägg dig. Men dissa inte dem som faktiskt letar upp det du vill bli serverad med.

(Jag har skrivit om sånt här förut. Till exempel om ordet slampa. Och om att titulera kvinnor med fröken. Och så har jag en C-uppsats om "hen" där jag drar rätt mycket paralleller till just "snippa", om någon är intresserad av den är det bara att maila)

Kommentarer

Jag svarade på din kommentar hos mig och förtydligar här: det är ingen kritik mot Milles eller språkforskning med anknytning till kön och sexualitet.

Jag menar vidare inte att Milles skildrar "sex som orgier av vidrigheter och våra könsorgan som om de hörde hemma på en avfallsstation" för att hon skriver om ord.

Min kritik handlar snarare om att det finns en vilja att framställa sex och våra kön som någonting äckligt och det oberoende av språkbruk.

Jag önskar att folk slutar skildra sex och våra kroppar som någonting äckligt, det är allt.
stin sa…
Då jag ingår i spånerier om genusprojekt skulle jag jättegärna vilja läsa din C-uppsats om hen.

Mejla hemskt gärna,
på violtuss@hotmail.com.

Tusen tack!
Anneli sa…
Johanna: Den verkade ha försvunnit andra gången jag läste ditt inlägg, lite bugg med internet tror jag. Men nu måste jag ju se vad du svarat.

Mjo, visst är det så. Och det är ju skittråkigt att alla ord som har med ligga att göra är rätt negativt laddade (eller rosenskimrande). Fast jag tror att det bästa sättet att råda bot på det är att leta upp och använda bättre ord. Men så är man ju språknörd också. :)

Populära inlägg i den här bloggen

"Jag använder inte ord som partner, men..."

Tvångskvinnligt. Om bisexualitet och relationer med män.

Sextips för jämställda heteromän