Vit hetero man, du får också vara med!

När jag går till skolan på morgnarna är det för närvarande i en aldrig sinande ström av valpropaganda. En del av den är bra, en del av den är mindre bra.

Helt klart minst bra är Unga Folkpartisters affischer, med texten "Brud, bög eller blatte. I vårt land får alla plats".

Jag har ondgjort mig över det här med tolerans förut. Över att det verkar så jäkla fint och liberalt och människovänligt att påpeka att man faktiskt tolererar även funktionsnedsatta, invandrare och homosexuella, fast att det inte går att komma ifrån den där sunkiga, nedlåtande bismaken i det. Att när jag tolererar dig, ställer jag mig samtidigt över dig, och tar mig tolkningsföreträdet att bestämma vilka människor och egenskaper som är accepterade och inte. I det här fallet är ju "jag" en svenskfödd, heterosexuell man som det redan är underförstått att han får plats i det här landet.

Unga Folkpartiet själva motiverar kampanjen med att Alla människor är lika värda. Att det inte handlar om att ställa grupper mot varandra, utan om att alla individer ska ha samma möjligheter. Vilket föranleder mig till att undra varför, om man nu betonar individerna så starkt, väljer att göra det genom att tolerera tre mindre önskade- eller lågstatusegenskaper.

Och slutligen... kom igen! Det finns väl fan inte en kotte som tycker att det här är radikalt på något sätt? Det är inte en legitim politisk åsikt någonstans att anse att Sverige inte har plats för kvinnor, homosexuella och invandrare. Det enda den här kampanjen insinuerar är att Sverige primärt är en plats för svenska, heterosexuella män. Eftersom alla vi andra måste tolereras.

Men tack Folkpartiet för att ni tycker att jag också får bo här. Jag känner mig hedrad. Jag kan lova att tolerera er i gengäld.

Kommentarer

klyka sa…
Fan inte lätt att tolerera folkpartister tycker jag. Har precis övervunnit urge:n att inte skriva "Haha, veckans bästa facerape!" som kommentar på en fb-polares wallpost "<3 <3 <3 _länk till moderaternas hemsida_" och känner mig extremt tolerant, nästan på samma nivå som Dalai Lama. Nästan.
Annars är det dags för varm choklad; 1 tsk kakao, 1-2 tsk socker, varm mjölk - dethär lärde jag mig imorse! :D
Anneli sa…
Haha, jag förstår hur du menar. Folkpartister är inte helt lätta att tolerera, men nu när de har börjat kan man ju inte vara sämre :p

Var inte det en ganska bra facerape?

Oj, husligt att göra riktig varm choklad. Fast gott är det säkert inte :p. Du tar väl hand om dig?
Anonym sa…
Tja!

Men de skriver ingenstans om tolerans, det kan lika gärna handla om att de vill stärka de här minoriteterna (...nej tjejer är ingen minoritet men de lider av samma symptom t.ex. lägre lön och sämre psykisk hälsa). Att tolerera någonting är något helt annat än att välja stärka någonting.

Affischen är provocerande för att de inte vänder sig till hetrosexuella män. Jag tycker den är bra, inga andra affischer tar ju upp sånt här.
Anneli sa…
Fast "vårt land har plats även för kvinnor, homos och invandrare" är väl inte provocerande någonstans - om inte just för att ingen borde tvivla om den saken.

Populära inlägg i den här bloggen

Sextips för jämställda heteromän

"Jag använder inte ord som partner, men..."

Tvångskvinnligt. Om bisexualitet och relationer med män.