04 - Vad jag åt idag

De här inläggen ingår i projektet "en månads inlägg", klicka på taggen så hittar du resten.

Jag fuskar redan nu och skriver två inlägg på en dag, eftersom jag tänker försöka ägna morgondagen åt studier, studier och studier. Hemtentedeadline och just nu går det ganska segt.
Så, vad jag åt idag... vilket oerhört intressant tema för ett blogginlägg.

Om jag gillar att laga mat eller inte går väldigt mycket i vågor. Ofta har jag perioder när jag snöar in på en enda rätt, och lagar den ett par gånger i veckan. Just nu är jag inne i en pastasallads- och chevréperiod. Gärna kombinerat, det åt jag i lördags. Ibland hamnar god mat jag lagar på receptbloggen Studentum skal föðo fa (det är f.ö. inte alls nördigt att ha en bloggtitel på fornsvenska. "Till studenten skall skaffas mat" är översättningen).

Jag hade ett gäng vänner här som drack glögg och pratade lajv i går kväll. Kvar efter den tillställningen fanns pepparkakor och en halvliter fruktyoghurt, så det åt jag till frukost. Jag brukar inte äta alls på morgonen, men för en gångs skull kände jag mig riktigt sugen. Jag drack en kopp kaffe till det också. Det kanske är därför jag har ont i huvudet just nu, jag tror att det är enda koppen hittills idag.

En stund senare efter att jag slagit ned mig med mina skolböcker behövde jag distraktion, och slängde ihop en pastasallad med tonfisk. Också en sån där konstighet, jag har länge haft principen att inte köpa hem fisk eftersom jag försöker sluta äta det. Anden är villig men köttet är svagt. Min pappa skulle vara stolt. Men nu hade jag hur som helst en liten burk tonfisk hemma, som jag blandade med pasta, sallad, tomater, kidneybönor och majs. Det verkar alltid lite godare än vad det blir. Men mätt blev jag. Jag tror att jag drack en kopp svart te till maten också.

Nu har jag precis ätit middag. Det känns som att klockan är 23 ungefär, men den är inte 19 än. Så går det när man är hemma och försöker plugga. Till middag kokade jag ris med salt, curry och ingefära, och vispade ihop en sås med chevré till det. Såsen blev inte särskilt god, men jag ska definitivt prova att ha ingefära i riset fler gånger. Det var en höjdare!

Nu blir det nog kaffe och de fyra ädla sanningarna här.

Kommentarer

Håller med, det är intet nördigt, det är ädelgikigt.

Populära inlägg i den här bloggen

Man måste ju få prata om sex som är problematiskt?

Sextips för jämställda heteromän

Gästblogg: Hur man fördelar talutrymme kollaborativt, eller Hur man pratar som en tjej och gillar det