05 - Min definition av kärlek

Det här inlägget ingår i projektet "en månads inlägg". Klicka på taggen för att se resten.

Den senaste gången jag försökte definiera kärlek slutade det i teorin om kärleksburkarna. Den mesta kärleksdefinitionen där är väl någonting i stil med "en trögflytande, strålande gyllengul substans". Ganska abstrakt alltså. Å andra sidan känns kärlek som en typiskt sådan där sak som gärna får vara abstrakt. Abstrakt och genuint vacker.
Just nu känslokaosar jag lite smått. Hade jag skrivit det här inlägget för en vecka sedan hade det förmodligen varit euforiskt och poetiskt i tonen och förklarat kärleken som något slags högre princip. Störst av allt är kärleken, vet ni. Nu tror jag att jag får lov att ta ned den lite mer på jorden än så, även om jag fortfarande tycker att de här två definitionerna håller. En högre princip, genuint vacker, och till sin natur samma sak oavsett vem man känner kärleken för.

Men ni hör, det här låter ju närmast religiöst. Ska man omsätta kärlek i praktiken får man väl räkna med att den är lite solkigare än så. Som när man tvivlar på den, förbannar den, tycker att det är onödigt av den att komma just här och just nu. När man tycker att det är besvärligt att den är obesvarad. Och sådär. Det har jag gjort många gånger, förmodligen allt det där. Jag blir kär ganska ofta och ganska häftigt.

Så just för att den faktiskt ofta är ganska besvärlig, ibland lätt att förväxla med attraktion, och ibland genererar en hel del negativa känslor, så försöker jag sätta upp principer om kärlek som jag kan luta mig tillbaka mot. Som "jag ska aldrig förneka kärlek", eftersom kärlek i sig är vackert och förnekelse, ignorans eller likgiltighet i sig är fult. Och "jag ska aldrig ångra kärlek", eftersom kärlek i sig är vackert, och ånger gör den ful.

Jag tror att jag beskrivit den ideala förälskelsen här tidigare. På samma ställe som den förbannade dumma förälskelsen tydligen. Mest för att det är en sådan sak som jag tycker om att reflektera över. Det är inte samma sak som kärlek, men de är ju onekligen besläktade.
"Kan jag inte bara få vara kär i dig, utan att vi måste göra en så stor sak av det?"

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Sextips för jämställda heteromän

"Jag använder inte ord som partner, men..."

Tvångskvinnligt. Om bisexualitet och relationer med män.