Eskapism

Den här senhösten får jag spontana ryck av att längta bort och försöka göra världen lite vackrare än vad den är. Det är förvånansvärt lätt att komma in i sådana sinnesstämningar. På Ma vie en rose, som jag nästan aldrig uppdaterar, försökte jag att fånga känslan med ett par collage.

Men det är helt enkelt känslan av att tillvaron är vacker. Det ljuvliga gråvädret och småregnet som slår uppfriskande mot ansiktet. Känslan av att vara varm inne i sin kappa fast det är frost på marken och vara alldeles nöjd. Spontana glädjeglimtar vid tanken på ett par nya handledsvärmare med pärlor eller att jag får äta avokado till middag bäst jag vill. Guldglitter. Julstjärnor.
Den här senhösten vill jag helst koka saffransris och dricka glögg i min vackra lägenhet. Tända rökelse och ljus. Jag vill ha ett par stora julstjärnor i färgglatt papper som lyser upp mina fönster. Dessutom vill jag dricka rött vin på caféer som har öppet sent, träffa intressanta kvinnor, förföra en vacker yngling. Jag vill mysa framför kakelugnar, röka cigaretter under stjärnhimlen och bli kysst i rulltrappor. Och så röd sammet och vattenpipa och rooibos lava och orden.
Bara för att världen är vacker och får vara det.

Kommentarer

klyka sa…
Anneli hjärtat, du är begåvad med ord men just ordet "eskapism" tror jag att du missförstått. Den närmsta synonymen torde vara "verklighetsflykt" och då syftar man på att fly FRÅN verkligheten, inte TILL den som du tycks göra. Verkligheten består snarare av saffran, kyssar och stjärnor än måsten, borden och damm :)
Anneli sa…
klyka: Din verklighet ja! Min innehåller nog en hel del av varje nu iofs. Saffran, kyssar, borden och damm i en rätt intressant kombination.

Populära inlägg i den här bloggen

Sextips för jämställda heteromän

"Jag använder inte ord som partner, men..."

Tvångskvinnligt. Om bisexualitet och relationer med män.