09 - Vad jag tror på

Det här inlägget ingår i projektet "en månads inlägg", klicka på taggen. Ni vet vid det här laget.

Det här är också ett sånt där toksvårt inlägg att formulera. Inte som med det om mina föräldrar, att få det att låta vackert (min mamma blev glad förresten), utan snarare för att det är så ostrukturerade tankar. Jag funderar ganska mycket på vad jag egentligen tror på, men känner mig inte riktigt beredd med en absolut förklaring på det. Jag är lite sökare, lite tvivlare.

Jag har länge betraktat mig själv som det något paradoxala "övertygad agnostiker". Det är ingen idé att ni försöker förklara för mig att Gud finns, eller att Gud inte finns, eftersom det inte finns några övertygande bevis för endera sidan. Vi kan inte veta det. Sådan är väl min grundinställning. Kan tilläggas att min grundsyn är hyfsat socialkonstruktivistisk också, jag gillar såna där trendiga, totalt oförståeliga diskurser. Alltså ser jag det som självklart att man bevisar naturvetenskapliga fenomen inom en naturvetenskaplig diskurs, och teologiska inom en teologisk, men att de inte har med varandra att göra. Vad är falsifierbarhet när det finns gnosis?

Men hur som helst... på sistone börjar jag känna att förklaringsmodeller som innefattar en helt och hållet materiell verklighet inte duger åt mig. Jag vill ha någonting mer. Jag börjar känna att det är viktigt att det finns en mening med tillvaron. Vilken mening det är spelar ingen roll, det kommer jag nog aldrig få reda på, men att den finns är viktigt. En högre princip, ett allt eller någonting i den stilen. Jag börjar känna att det är självklart att jag har en själ. Du slipper ha en om du inte vill, men jag har en. Så det så. Jag börjar se det som en fantastisk trygghet att jag är oändligt älskad och har ett värde i mig själv, oavsett människor i min omgivning.
Så det tror jag på.
Tror, älskar, tvivlar och söker. Och det känns bra.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Sextips för jämställda heteromän

"Jag använder inte ord som partner, men..."

Tvångskvinnligt. Om bisexualitet och relationer med män.