11 - Mina syskon

Det här inlägget ingår i projektet "en månads inlägg", men det förstår ni redan.

Min lillasyster har väntat på det här inlägget, sedan jag skrev ett om mina föräldrar. Mamma, du kan väl peta på henne och säga att hon ska läsa nu?

En av mina favoritsysselsättningar är att fråga mina vänner vad deras syskon heter, och så rada upp namnen för att höra om de låter bra tillsammans. Rätt många har rätt konstiga kombinationer, andra har allitererande eller på andra sätt tokmatchande. Vi har en ganska lagom blandning, tycker jag. Leonard, Anneli och Ellica heter vi.

Nog för att ingen någonsin kallar Leo för Leonard. Leonardo eller Leo Parden möjligtvis, men det är ju inte riktigt samma ändå. Leo är åtta år äldre än jag och uppvuxen med sin mamma, så det är egentligen först på senare år som vi börjat lära känna varandra ordentligt. Vi är väldigt olika, både till sättet att tänka på och personligheten, så självklart är jag oerhört imponerad av allt Leo tar sig för och skryter ganska friskt om honom. Jag skulle inte leva Leos liv.

Jag utnämner Leo till den flummiga av oss (nej, det är inte illa ment). Han är sådär kreativ på ett sätt jag inte är, håller på med en massa alternativ musik och har sig. För ett par år sedan fick han nog av den svenska vintern och emigrerade till Spanien. I vintras drack vi soja-chailatte på Kafé 44 och lagade veganmat i mitt kök. När jag och Jojjo tågluffade och tänkte ta oss till Madrid för att hälsa på Leo passade han på att rymma till Buenos Aires på ett par månader för att spela in en skiva. När Hell pratade om sångaren Jason Mraz som lite knäpp, med förklaringen "han äger en avokadofarm!!!" såg Leo tankfull ut och sa att han lätt skulle vilja ha en avokadofarm han också. Annars jobbar han i en ekologisk matbutik. Stort rött skägg har han också, det är jag grymt avundsjuk för.

Jag är inte så lik någon av mina syskon till utseendet sett, men man ser direkt på dem att de är syskon. Ellica har dock inget stort rött skägg.

Liksom när jag skrev om min mamma är Ellica lite svårare att sammanfatta, eftersom vi faktiskt vuxit upp tillsammans. Vi har börjat tycka om varandra sedan jag flyttade hemifrån, innan bråkade vi jämt. Om jag har konstiga kläder på mig och Leo tycker att de är coola, tycker min mamma i alla fall att det är kul att jag har dem på mig, och Ellica ser förskräckt ut och säger "Ninni du kan ju inte matcha sådär! Du får inte gå ut så!". Det är lite svårt att beskriva Ellica på ett snällt och kärleksfullt sätt som hon inte kommer tycka är pinsamt.

Ellica är uppvuxen i Flemingsberg och har alltid haft en massa kompisar här. Ett tag pratade hon värsta förortssvenskan och blev oerhört förargad när jag sa åt henne att kodväxla när familjen var med. Jag är ofta lite elak mot Ellica och talar om för henne hur hon borde bete sig. Då blir hon arg. Däremot är hon min lilla lillasyster som ingen annan får säga dumma saker till. Då blir jag arg. Storasysterprivilegium.

När hon var liten var det nog lite synd om Ellica. Eftersom Ellica är väldigt intelligent, och lärde sig själv skriva när hon var 5 och så. För det hade ju varit jättehäftigt om det inte var för att Anneli lärde sig när hon var ännu yngre. Mycket sånt. Nu har Ellica blivit bra på en massa saker som inte jag kan. Det är nästan så att jag ska komma studsande och vara glad över att jag lärt mig sätta fast ett par lösögonfransar, bara för att få höra "jättebra, gumman, men Ellica kan ju proffs-makeup". Det kan hon faktiskt. Och sy kläder, och baka fantastiska tårtor. Ellica är sådär myspysslig som jag gärna skulle vilja vara men inte riktigt orkar.

Nu i helgen jobbar jag ihop med Ellica på Kapsylens julmarknad. Hon är proffsig! Fast hon är min lillasyster. Kom och hälsa på oss, vet jag.

Kommentarer

ellica sa…
naw du tycker om mig, egentligen! :)mamma behövde inte peta på mig för att jag skulle läsa det här, jag visste att det va idag du skulle skriva om oss (a) så det så! :))

Populära inlägg i den här bloggen

Man måste ju få prata om sex som är problematiskt?

Sextips för jämställda heteromän

Tvångskvinnligt. Om bisexualitet och relationer med män.