18 - Min bästa födelsedag

Det här inlägget ingår i projekt "en månads inlägg". Klicka på taggen!

Jag fyller år den 20 januari. Ärligt talat kommer jag inte ihåg särskilt många av mina födelsedagar. En gång var jag på scouthajk. En gång passade grundarna på att lägga ner rollspelssajten som jag tillbringade ett par timmar om dagen på och kasta ut alla medlemmar.

Min förra födelsedag kommer jag däremot ihåg. Den var grymt bra.
Jag fyllde 20. Det var min första födelsedag när jag inte bodde hemma längre. Jag hade inte haft fest i min etta än, och bestämt mig för att bjuda in släkt och vänner inte på födelsedagen, men i helgen efter. Min födelsedag var en onsdag, har jag för mig.

Dagen innan ringer Leo och frågar vad och hur det händer på födelsedagen, och jag påpekar för honom att han svarat attending på Facebook till min fest på lördagen, fast han ska åka hem på fredagen. "Oj shit" säger brorsan. "Jag var säker på att det var på din födelsedag du firar!". "Jag har ingenting inplanerat", säger jag, "så vi kan väl fika?".

Så jag åker in till stan och träffar Leo. Jag har lovat honom att vi ska dricka te, så han drar in mig på tebutiken vid Centralen och köper ett gäng olika sorters te i present åt mig. Och ett par fina chokladpraliner som vi okynnesäter på pendeltåget. Bara för att kontrasten mellan sunkit snöslaskigt pendeltåg och lyxchoklad är så fin.

Så jag och brorsan åker hem och provdricker alla teerna, det blir en rätt lång bra fika. Egentligen är tanken att Leo ska fortsätta hem till sin mormor på kvällen, så hans morbror ringer och undrar hur de ska göra med det. Jag säger åt morbrorn att komma och dricka te med oss innan de åker, istället för att sitta i stan och vara otålig. Det här resulterar i att min storebror, och hans morbror, sitter i mitt vardagsrum och dricker te och plinkar på min sambos gitarrer. Tills klockan är förbi åtta och morbrorn åker hem igen medan Leo stannar kvar.

Resten av kvällen lagar vi veganmat, kökshänger med Hell som kommit tillbaka hem, och dricker rom. Mer dramatiskt än så blir det inte, men det var en grymt bra födelsedag!

Tre dagar senare bjöds för övrigt hela släkten in på linssoppa i min lägenhet. Jag hade 100 kr på kontot att laga mat till 13 personer av. Och definitivt inte skedar till alla så det fick jag låna av mamma. Men 50-plussarna satte sig väl till rätta på golvet, åt soppa och kände sig som studenter igen. Det var en rätt bra födelsedagsfest det med.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Man måste ju få prata om sex som är problematiskt?

Sextips för jämställda heteromän

Gästblogg: Hur man fördelar talutrymme kollaborativt, eller Hur man pratar som en tjej och gillar det