19 - Någonting jag ångrar

Det här ingår i projektet "en månads inlägg". Klicka på taggen för resten.

Just nu är jag inne i en period när jag tycker att det är mer intressant att prata om saker jag inte ångrar. Som människor jag kysst fast jag borde låtit bli. Men det var inte det som var temat idag, så jag ska prata om någonting jag ångrar på riktigt istället:
Jag ångrar att jag inte tog gymnasievalet på allvar.

Ärligt talat har jag fortfarande svårt att ta min utbildning på allvar, tredje året på ett yrkesprogram. Hela grejen med att välja skola, välja utbildning, välja framtid får mig att vilja slå bakut ganska ordentligt. Jag hatar det. Egentligen gillar jag att gå omkring på mässor och få fina broschyrer, men tanken på att det jag gör nu ska vara ett genomtänkt och välavvägt beslut som kommer att påverka mig resten av livet, gör att jag stänger av helt.

När jag var femton var jag dessutom grymt obstinat. Typ "bara för att ni tycker att jag ska välja gymnasium så tänker jag inte!". Så jag struntade i alla såna där broschyrer, och valde Huddingegymnasiet för att det låg närmast min högstadieskola och hade samhällsprogrammet. Alltså blev det samhäll-media på Huddinge, lägsta intagningsgräns 90.

Efter det har jag träffat på så otroligt många roliga gymnasieprogram som jag nog hade trivts bra på. Jag läste inte sam-språk på Huddinge för att jag inte gillade deras fokus (mycket modernt, kommunikation, och man var tvungen att läsa italienska). Sen har jag upptäckt att det finns språklinjer som fokuserar mycket mer genuint. Jag har upptäckt att sam-kultur finns och verkar hur kul som helst. Det finns till och med sam-estet för oss som inte kan låta bli att känna oss som smygesteter, även om vi valt att plugga till underbetalda allmänbildade, istället för underbetalda konstnärer.

Och framför allt finns det gymnasieskolor där eleverna är engagerade, tycker att det är en stor grej att gå gymnasiet, gör sjukt engagerade arbeten, lär sig någonting och har roligt. Varför talade ingen om det för mig när jag var femton?

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Man måste ju få prata om sex som är problematiskt?

Sextips för jämställda heteromän

Tvångskvinnligt. Om bisexualitet och relationer med män.