23 - Någonting som får det att kännas bättre

Det här inlägget ingår i projekt "en månads inlägg". Klicka på taggen för resten.

Jag är ledsen ofta (det kommer jag nog till imorgon), men det är ganska lätt att få mig att bli på bättre humör också. Visst, stundom är jag otroligt emo. Senast igår kväll låg jag på min soffa och skakade av gråt utan vidare anledning. För att jag inte orkade med tanken på att världen inte skulle vara vacker, tror jag. Lyckligtvis kan jag aldrig vara ledsen en längre stund. Någon dag, sedan orkar jag helt enkelt inte längre. Det är en sjukt lyxig försvarsmekanism som jag har haft god användning för genom åren.

Men det mesta som är mjukt och omhändertagande, varmt och engagerat gör mig glad.
Kramar, gör mig glad. Vykort gör mig glad, och små brev. Enkla sms med små hälsningar i. Te, gör mig glad, särskilt om det är kanel i det. Kaffe, på morgonen, för det är jag fruktansvärt arg och gnällig utan.

Kramar, gör mig glad. Sällskap och snöyra. Att gå i armkrok. Glögg. Insikten om att människor faktiskt finns och bryr sig och är fantastiska.

Att bygga en koja i min säng av alla täcken och kuddar och krypa ner i den och känna sig som fem år. Fransk jazz. Rökelse och ljus. Sällskap. Att gråta ut allt som gör ont och känns. Att tänka att jag inte förlorat någonting. Att läsa tidningen i badkaret. Rött läppstift. Édith Piaf.

Att spela och inse att jag faktiskt är musikalisk. Att jag faktiskt kan någonting. Att åka hem till min mamma och bli omhändertagen. Sömn. Kramar. Kärlek.

Det är lätt att göra mig glad. Försök!

Kommentarer

Alicia sa…
Det här gör mig glad!
Har bara precis hittat hit och minns inte ens hur. Förmodligen via en blogg via en blogg via en blogg duvethurdetär. I vilket fall har jag svårt att sluta läsa när jag nu väl börjat.
Hemskt mycket njutningsfull ordkonst måste jag säga, och mycket fina saker av ett slag som jag också gillar i just det här inlägget. Bloggar är ju också nåt som får det att kännas bättre, när det är minusgrader och allmänt kärlekslöst och mörkt och bussen är försenad. Himla tur!
Anneli sa…
Tack för tipsen, Hans. Glögg gör mig definitivt på bättre humör :)

Alicia:
Vad kul att höra att du gillar det jag skriver! Sånt värmer verkligen :).
God juletid och fortsättning!
Anneli sa…
God jul! Och gott nytt år :)

Populära inlägg i den här bloggen

"Jag använder inte ord som partner, men..."

Tvångskvinnligt. Om bisexualitet och relationer med män.

Sextips för jämställda heteromän