25 - Ett första

Det här inlägget ingår i projekt "en månads inlägg". Klicka på taggen för resten av dem.

Jag har varit hyfsat trångbodd hela livet. Just nu har jag en tvåa med kokvrå som jag formellt delar med en vän och det känns verkligen som att jag har oceaner av plats för bara mig själv. Annars har vi haft diverse lustiga boendearrangemang. I många år delade jag rum med min lillasyster. Sen flyttade mamma ut i vardagsrummet, jag fick hennes sovrum, och vi hade hennes säng som soffa i många år. Ett tag bodde jag ihop med Hell & Bögarna i en etta på 37 kvadrat vid Mariatorget. Lyckligtvis inte så länge. Sen delade jag etta med Hell i ett år också, så det här med eget rum har varit lite av en lyxvara.

Så jag tänkte helt enkelt göra den här första, till "mitt första egna rum". Även om det kanske mera är "min första egna vrå".


Jag minns inte när vi byggde rumsavdelaren och fick varsin vrå såhär. Jag tror att det var i mellanstadiet, femman kanske. Innan det hade vi en stor barnkammare och en våningssäng, men den situationen blev liksom ohållbar där någonstans. Så min ömma moder ställde upp en bokhylla mitt i det där rummet, och bestämde att det från och med nu var varsitt rum. Eftersom Ellica hade fler kompisar än jag tog jag den inre delen, som var mindre. Knappt 4kvm, närmare bestämt.

Jag hade sängen stående längs med tre av väggarna, inskjuten mot fönstret. Jag insåg hur litet rummet var en gång när jag försökte ställa sängen på andra ledden istället, och upptäckte att det inte gick. Den fjärde väggen bestod, lyckligtvis, av den där bokhyllan så det fanns ju åtminstone förvaringsmöjligheter. Ibland ställde min lillasyster saker i den från baksidan, så att mina ramlade ner. I högstadiet tecknade jag rummet som hemuppgift, döpte bilden till KAOSET och dolde det delvis under slarvigt tecknade pappershögar. Det slarvet gav mig G på uppgiften.
Det här rummet var nog alltid lite av ett barnrum, det var nog det mina vänner tyckte var komiskt med att hänga i det. Det bodde alltid gosedjur på hyllan under taket. Bredvid mina åh-jag-är-så-artsy akrylmålningar hängde det posters med söta djur och foton på mig själv som bebis. Ett tag hade vi ett oerhört tjusigt cerise-orange pärldraperi i öppningen från Ellicas rum, men det åkte såklart ner. Rummet var däremot kvar under hela högstadiet. Det var först på gymnasiet när jag började ha kompisar där som stannade till sent och störde Ellica som sov (ja, Helén, just du), som vi organiserade om lägenheten rätt totalt och jag flyttade in bakom köket istället.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

"Jag använder inte ord som partner, men..."

Tvångskvinnligt. Om bisexualitet och relationer med män.

Sextips för jämställda heteromän