Hennes grej och hans batong

Språk och kön-nörden i mig njuter verkligen!
Jag har inte lyckats få tag i och läsa Karin Milles bok Kung Karl och kärleksgrottan än, men nu är det bannemig dags. Om inte annat så för att den här artikeln ur SvD är så intressant!

Könsmaktsstrukturer syns självklart i språket, eftersom språket formar verkligheten. I Milles material syns det jättetydligt, när manliga könsorgan liknas vid raketer, batonger, baguetter, generaler, medan kvinnliga oftare får vara där nere, pärla, ros eller mus.

Eftersom jag inte läst Milles bok än kommer det inga rekommendationer. Men det ska jag! Jag har varit med som informant till den, förresten, kom jag på nu. Svenskstudenter verkar bruka få stå ut med sådant allt emellanåt, och just "skriv alla könsord du kan på ett papper och lämna in" är ju en ganska rolig uppgift. Men läs artikeln!

Jag undrar förresten hur många synonymer på att knulla det finns, och när någon gör en språk-och-kön-undersökning om det. Pax!

Kommentarer

Maria sa…
Det är en trevlig bok, men lite kortfattad.

Skrev om den här: http://www.unt.se/kultur/litteratur/vad-kallar-du-ditt-konsorgan-1145229.aspx
Anneli sa…
Trevlig läsning! Det där låter som ett typiskt problem när man försöker göra populärvetenskapliga framställningar. Artikeln om Karins bok som jag länkade i inlägget är ju nästan en bok lång själv, för att han försöker förklara alla teoribyggen.

Läste en del om snippa av henne när jag skrev C-uppsats. Grymt intressant läsning när man får den utförligt :)

Populära inlägg i den här bloggen

"Jag använder inte ord som partner, men..."

Tvångskvinnligt. Om bisexualitet och relationer med män.

Sextips för jämställda heteromän