Jag vill bara att världen ska få vara vacker

Det senaste halvåret har min värld varit vacker.
Ofta är den så där gyllenskimrande, glittrande underbar. För att jag ser små saker och för att alla de små detaljerna gör den vacker. För att jag blir förälskad hals över huvud i ingenting alls och det känns bra. För att jag får älska hur jag vill. För att jag får tro att livet har en mening och på en högre princip, på en kärlek, en mening, en själ.

Min värld är vacker för att jag vill att den ska vara det. Jag har bestämt att den ska vara det. Så jag kan glädjas över tillvaron och söka det där lilla glittrande som gör den det. Häromveckan förälskade jag mig i en väns sätt att föra sina handleder. Häromveckan var jag otroligt tacksam över en annan väns erbjudande om att stanna någonstans och dricka te med mig mitt i natten, för att han trodde att jag behövde det.

Alla de där små sakerna som gör att jag orkar och känner och tror och älskar. Låt mig ha dem. Låt mig se dem som bekräftelse, på att den här tillvaron faktiskt är ljus och kärleksfull och någonting värdefullt. Det behöver inte vara mer än så.

Så snälla, skippa intoleransen. Snälla tala inte om för mig att min värld inte är rationell, eller att jag måste tänka på allt det fula och dåliga också. Tala inte om för mig att vi är så jävla pk som äntligen börjar prata och så jävla blåsta som hoppas. Tala inte om för mig att jag älskar fel eller tänker fel eller tror fel. Snälla, tala inte om för mig att människor är av naturen onda, eller egoister eller att världen är ful, exploaterad, sorglig och döende.

För jag vill tro att människor har en inneboende godhet. Jag vill tro på solidaritet, kärlek, rättvisa och medmänsklighet. Jag vill att min värld ska glittra och stråla och glöda. Låt den göra det.

Kommentarer

Emil Nordlander sa…
Det finns mycket som är vackert, och jag tror att det blir mer av det när någon lyfter fram det. Gott så.

Populära inlägg i den här bloggen

Man måste ju få prata om sex som är problematiskt?

Sextips för jämställda heteromän

Gästblogg: Hur man fördelar talutrymme kollaborativt, eller Hur man pratar som en tjej och gillar det