Jesus dör på slutet!

Samma dag som sjätte (såklart, sorry!) Harry Potter-boken släpptes i Storbritannien satte ett par lustigkurrar upp en banderoll med texten "Dumbledore is killed by Snape" över en infartsväg till London.

Ett tag under 2005 gick det dessutom att få tag på t-shirtar som talade om att rektorn på Hogwarts dör, och dessutom på vilken sida, för en mindre förtjust allmänhet. Är inte halva nöjet med boken förstört om man inte blir överraskad av intrigen? Självklart lackade folk. Självklart blev det kaos. Självklart är man förbannat elak om man spoilar en bok på det där sättet. Eller?

För ett par månader sedan blev jag skälld på av en kompis för att jag spoilat intrigen i en Agatha Christie-roman. Jag tror att det var "fast den är ju helt knäpp, ALLA är mördaren!" som jag sagt och som väckte ramaskri. På samma sätt som jag just avslöjat för alla som inte läst femte Harry Potter-boken att Dumbledore blir dödad av Snape på sida 596, trodde jag att det var helt okej att prata om slutet på en bok som gavs ut första gången 1934, utan att eventuellt potentiella läsare skulle kunna bli upprörda över att få veta slutet.

Ärligt talat har jag aldrig förstått den här hysterin över spoilers. Det är väl en fruktansvärt enkelspårig syn på litteratur, om man tror att man verkligen sparat någon 30$ genom att tala om i förväg vem som är mördaren. Som om den enda behållningen i en roman är att man ska få veta hur det går på slutet. Om den är det, är det väl å andra sidan en fruktansvärt dålig roman.

Tittar man på klassisk litteratur brukar det tvärtom inte vara något hinder att få veta vad som kommer att hända innan det händer. En bok är så otroligt mycket mer än sin intrig. Det är ju vägen dit, att se hur författaren tar sig fram till det slutgiltiga mordet av Dumbledore på sidan 596 som är det läsvärda. Som man kan läsa om flera gånger, fast man redan vet vad som kommer att hända.

Eller så är det det som skiljer bra litteratur från dålig litteratur? Att ingen blir förbannad över att få höra att Jesus dör på slutet av Johannesevangeliet, Raskolnikov åker fast för mordet på en pantlånerska, och Odysseus kommer hem till Penelope till sist. Jag vet redan att Susan kommer att bli lurad, men jag läser om Ficktjuven av Sarah Waters igen och igen och tycker att det är charmigt. Jag vet att Takeo kommer att dö i slutet, det avslöjar Lian Hearn i första kapitlet, men det gör ingenting. Jag vet att Titanic kommer att sjunka och alla utom Rose kommer att dö.

Så skippa [WARNING: Contains spoilers!]. Om jag inte kan läsa alla spoilers innan jag läst boken, och ändå tycka att boken är bra, är den inte läsvärd. Eller filmen sevärd för den delen.

För övrigt får Bella och Edward till det, har sex och skaffar en gullig vampyrbebis i fjärde boken. Fick jag veta när jag läste en riktigt bra feministisk litteraturanalys om äktenskapssynen i Twilight. Som faktiskt gjorde mig ganska sugen på att läsa böckerna. Tyvärr gjorde artikelkommentarerna mig ganska osugen igen. Majoriteten av dem gick ut på att det inte är okej att spoila handlingen.

Kommentarer

När Titanic först skulle komma råkade jag säga till en kompis att man ju vet att båten ska sjunka. Hon blev sur för jag spoilade.
Anneli sa…
Haha, vad ska jag säga? Oj, fail ^^
Golibomer sa…
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Gnitset sa…
Jag hade för mig att det var den sjätte boken Dumbledore blev dödad i.
Xhakhal sa…
Det är den sjätte boken.

I den femte, däremot

DÖR SIRIUS

... spoilervarning.

Populära inlägg i den här bloggen

Man måste ju få prata om sex som är problematiskt?

Sextips för jämställda heteromän

Gästblogg: Hur man fördelar talutrymme kollaborativt, eller Hur man pratar som en tjej och gillar det