Lär dig hyfs med Anneli

Okej, jag erkänner på en gång: det är jävligt ohyfsat att skriva sådana här inlägg istället för att ta det med berörda parter på en gång. Å andra sidan är det typ andra gången på tio timmar och jag börjar lacka satan på det. Så: hyfs och stil, grabbar!

Exempel 1:
Anneli: Jag har ätit så mycket fisk på julbordet, så nu kör jag veganvecka och detoxar lite fram till nyår.

Fel svar: Jag har slutat äta fisk, eftersom det är osmakligt att stoppa i sig djur.
Rätt svar 1: Åh, jag förstår det. Julmat är gott i två dagar, ungefär.
Rätt svar 2: Veganvecka låter bra, lycka till!
Rätt svar 3: Bra idé, behöver du tips på recept?
Rätt svar 4: Får du verkligen i dig alla proteiner du behöver då? Tänk på...

Exempel 2:
Anneli: Nu har jag fått pengar i julklapp, så nu tänkte jag åka till IKEA och köpa en startbox, och ett par bra köksknivar.

Fel svar: Bra knivar köper man inte på IKEA.
Rätt svar 1: Vill du ha knivar som verkligen håller skulle jag rekommendera Kökskungen istället.
Rätt svar 2: IKEA! Nice!
Rätt svar 3: Jag har redan köksknivar, så jag tänker köpa spel för mina julklappspengar istället.


Men alltså:
Sluta förihelvete att tala om för mig vad jag gör för fel och på vilket sätt er världsbild är överlägsen min hela tiden. Jag står inte ut! Jag tycker också att det är lite småäckligt att leva på enbart fisk i två dagar, det är därför jag tänker köra veganskt ett tag nu. Men när jag råkar ut för dogmatiska "ja det är osmakligt" blir jag sugen på blodig biff som ren provokation.
Och jag köper mina köksknivar var jag vill. Min erfarenhet av IKEAs knivar (de som inte är fyrapack för 30kr) är att de faktiskt duger helt utmärkt till mina behov. Jag ska inte skära några stekar med dem.

Det är helt okej med hjälpsamma tips, glada tillrop, eller för all del rekommendationer eller kritiska kommentarer. Men den där sortens överlägsna kommentarer som bara uttryckligen handlar om att det jag gör är fel, står jag faktiskt inte ut med. Skärpning, #sverok. Skärpning som fan.

Kommentarer

gealach sa…
Det där kan jag reta mig till vansinne på också. Vet inte hur många gånger jag ställt frågor på diverse forum om datorprogram, mobiltelefoner och liknande, och inte fått ett enda svar om det jag frågade, utan hundraarton om vilken modell/vilket program jag borde köpa istället. Vad är problemet?
Anneli sa…
"Anneli: Fan, nu har jag en jävla massa virus igen, kan någon hjälpa mig att få fason på den här burken?

Fel svar: Död åt Microsoft, kör Linux istället! Då får man inga virus."

Typ? :)
på 2: ok, man kan köpa bra knifvar på IKEA: serskildt om man redan har pengarne (afråder betsämdast från crediter på IKANO-banken) - so good luck!

Populära inlägg i den här bloggen

Man måste ju få prata om sex som är problematiskt?

Sextips för jämställda heteromän

Tvångskvinnligt. Om bisexualitet och relationer med män.