Lobbyism, könsstympning och drinkluder

Jag blir alltid ganska illa till mods när organisationer med en väldigt tydlig agenda gör reklam för webbtester som är skenbart ganska oskyldiga, och sen spårar ur i organisationens egna propaganda.

Ett tidigare favoritexempel är Humanisternas "Gud finns nog inte" som börjar med att man får svara på frågor om hur pass mycket religion man utövar, men som så småningom spårar ur till frågor om ifall man tycker att religiös indoktrinering av barn är okej, eller om man vet att homosexualitet är belagt med dödsstraff i flera länder (som ofta är religiösa!). Till sist får man frågor av typen "ska Guds vilja eller människornas förnuft bestämma över samhället?" och det hela är ganska motbjudande.

Jag svarade att jag vill ha en religiös begravning och fick svaret att jag var välkommen till deras debattforum för att diskutera varför vi religiösa får så oproportionerligt stort utrymme i Sverige eftersom vi är så få. Ungefär 20% av Sveriges befolkning är religiösa, enligt Humanisterna. Trots att ungefär 70% av oss är medlemmar i Svenska Kyrkan. Fast det verkar vara en grej med såna här organisationer att de aldrig publicerar varken nyanserade fakta eller källor till dessa.

Mitt nya favorittest i genren hittade jag genom en Spotifyreklam. Det är Flirtlicens.nu, där man får svara på en massa ganska roliga frågor om favorit-raggningsreplik och hur man brukar bära sig åt när man raggar.

Först får man en mängd ganska roliga frågor om hur man brukar ragga, vad man tycker är attraktivt och sånt. De är grymt noga med att vara queervänliga, och börjar med att låta mig fylla i kön och sexuell läggning. Jag kan välja att svara att det mest osexiga är någon som tror att jag identifierar mig med mitt biologiska kön och så vidare. Ganska skönt.

Och sen spårar det ur å det grövsta! Först får jag svara på frågor om vad jag tycker att det är okej att ge någon för att hen ska ställa upp på sex. Ett par cigaretter? Pengar? Sen frågar de hur jag skulle reagera om en kompis sa att hen brukar ge potentiella ragg till exempel kläder för att få ligga. Och hela poängen blir plötsligt ganska orelaterad till flirtlicens, och handlar om ifall jag raggar rättvist eller mutar till mig ligg.

För att sedan få sin flirtlicens var man tvungen att skriva under på ett gäng punkter. Som att "sex ska vara ömsesidigt och på lika villkor", "så fort ersättning finns med i bilden är ömsesidighet omöjligt" och "personer som säljer sex har ofta blivit utsatta för övergrepp, växt upp under dåliga familjeförhållanden och mår ofta dåligt.".

När jag provade att klicka i svarsalternativet "det är okej att bjuda på drinkar för att få sex" fick jag läsa en lång varningstext om att jag kanske inte vet att det är olagligt att göra så. Förresten mår alla som säljer sex, även om de får betalt i drinkar eller kläder, jättedåligt och har blivit utsatta för sexuella övergrepp. Tycker jag forfarande att det är okej att köpa sex?

Jag tycker att Flirtlicens var ett osedvanligt konstigt formulerat test, med väldigt vinklade frågor, och som egentligen inte handlade det minsta om att flirta. Dessutom tycker jag att deras verklighetsbild är skev, om de tror att de kan undvika fenomen som "killar tror att man har större chans att få ligga om man bjuder på en drink" genom fradgatuggande antiprostitutionspropaganda.

Jag skrev inte under de svartvita påståendena om prostituerades mentala hälsa och om hur sex egentligen ska vara. Ömsesidigt, på lika villkor och utan ersättning. Det blev för många frågetecken för det. Som "om jag dejtar någon som har en bättre finansiell situation än jag, och han bjuder mig på middag innan vi har sex, är inte jag i automagiskt underläge och blir utnyttjad sexuellt då?". Och sådana slutsatser känner jag mig inte beredd att skriva under på.

Kommentarer

Fredrik sa…
Gällande att 70% av befolkningen är med i Svenska Kyrkan beror nog till stor del på att tills nyss så var man automatiskt med i Svenska Kyrkan när man föddes om inte föräldrarna sa nått annat. Sen så tror jag att i och med att man som medlem knappt märker av Svenska Kyrkan så bryr sig nog de flesta inte om att gå ur den även fast man inte delar tron.
Anneli sa…
Jo alltså, jag tror inte heller att 70% av den svenska befolkningen är aktivt utövande religiösa. Däremot brukar väl ett vedertaget sätt att räkna hur många som bekänner sig till en tro, att se hur många som är medlemmar i samfundet.
Så jag har ingen aning om hur humanisterna har räknat ut att bara 20% av den svenska befolkningen är religiös (Sverige för inte statistik på religionstillhörighet heller, för del delen). Men att de inte redovisar det är liksom illa nog.
Fredrik sa…
Statistiken som http://sv.wikipedia.org/wiki/Sverige#Religion hänvisar till säger att 46–85% säger sig vara ateistisk, agnostisk eller icketroende. Har sett siffran på annat håll också. Som jag sa så tror jag inte att just medlemstalet i Svenska Kyrkan är på nått sätt ett bra siffra att se på om man ska få fram hur många svenskar som troende lutheraner.
Anneli sa…
Då kan man ju tolka det lite optimistiskt som att religiösa är 20% av befolkningen som får ta orimligt mycket plats. Om man är ett passionerat anti-religiöst förbund som Humanisterna. Fast du vet vad jag tycker om dem ^^

Populära inlägg i den här bloggen

Man måste ju få prata om sex som är problematiskt?

Sextips för jämställda heteromän

Gästblogg: Hur man fördelar talutrymme kollaborativt, eller Hur man pratar som en tjej och gillar det