Plötsligt börjar vi #prataomdet

Jag har ägnat kvällen åt att följa hashtagen #prataomdet på Twitter. Plötsligt dök det upp en massa kommentarer på Facebook om den, jag började läsa, blev emotionell, fortsatte och fick svårt att sluta. Inläggen bara strömmar in.

Plötsligt skriver människor om alla sexuella tveksamheter de varit med om. Allt från rena övergrepp till den där stora gråzonen mellan vad som är okej och samtyckande, och vad som inte är det. Jag hade ingen aning om den här taggen när jag bloggade om det svartvita i test som flirtlicens tidigare idag, men det är väldigt relaterat.

Just alla de där gråzonerna som man vet att de finns och har hamnat i så många gånger. Det där som kampanjen Okej sex försökte prata om för ett par år sedan, genom att förklara för unga tjejer att tjatsex inte heller är okej. Plötsligt exploderar de. Alla skriver! På bloggen Prata om det samlar de dessutom länkar till alla andra som pratat.

Jag tycker att det är förbannat svårt att prata om det. Vissa ämnen tenderar att låta otroligt mycket värre när man sätter ord på dem än vad de egentligen är. Orden gör diskussionen så svartvit. Så därför är det så skönt med alla som pratar om gråzonerna. Som krossar myten om att det finns en klar skiljelinje mellan jämställt, ömsesidigt sex på lika villkor å ena sidan, och våldtäkt å andra. Som pratar om ställa upp-sex, tjatsex, överraskningssex och att först vilja men sen inte vilja längre.

Jag tycker att det är förbannat svårt att prata om det. Det är som Theresa skriver, om den goda feministen som sviker sin ideologi när hon ställer upp på lite oönskat hångel och skäms efteråt. Det är den goda slampan som skulle vilja kunna säga att vissa engångsligg varit ganska misslyckade, utan att få dömande kommentarer om att det ligger i engångsliggens natur. Jag har slampat en hel del och fått höra ganska mycket elakheter om det. Som karln som ägnade två timmar åt att skälla ut mig för att jag var äcklig och lösaktig (som på påståendet "man ska inte ha sex på första dejten" svarat "dejt?"), och dessutom hävdade att jag kränkte hans yttrandefrihet när jag sa åt honom att låta bli. Självklart går jag i försvarsställning genom idolisera slampandet.

Självklart har jag gått i försvarsställning och hävdat att varenda engångsligg jag haft varit fullständigt lyckat. Det vore ganska skönt att kunna prata om de delar som varit ganska totalt fail, utan att bli dömd för det. Utan att få höra "du har ett destruktivt sexuellt beteende". Men där är jag inte riktigt än. Jag vågar inte riktigt #prataomdet. Men en eloge till alla som gör det!

Kommentarer

Xhakhal sa…
Jag skrev lite i #prataomdet. Om hån om att ha varit ett "så jävla dåligt ligg, så äckli ru e" och om hot om straffknullande när jag påpekade att jag inte haft sex med herrn i fråga, och att det var rätt motsägelsefullt att kalla någon hora/slampa i samma andetag som man talar om hur ingen vill ha dem och hur lite sex de kan få.

Men eftersom jag mest bara ryckte på axlarna åt tomma hot och blev mer irriterad över deras bristande logik än över att de hotade med att 'straffknulla dig ditt jävla mongoloida äckel' (som inte betydde mer för mig än övriga smädesord) postade jag bara tre meddelanden, och satt istället och läste lite, ungefär tills 70% av alla meddelanden började bli meta och handla om hur bra #prataomdet var, om hur dumma alla som hånade #prataomdet var och om hur få killar som vågade #prataomdet. En diskussion om att diskutera sakfrågan var mindre intressant än den faktiska sakfrågan som diskuterades, och när fokus försvann blev jag less och orkade inte hänga med längre (minst 20 meddelanden i minuten vid tillfället).

Populära inlägg i den här bloggen

Sextips för jämställda heteromän

"Jag använder inte ord som partner, men..."

Tvångskvinnligt. Om bisexualitet och relationer med män.