27 - Favoritplatser

Det här inlägget ingår i projekt "en månads inlägg", klicka på taggen för resten av dem. Gott nytt år förresten.

Vissa favoritplatser är som minnen. De är favoriter för att de råkade vara riktigt bra en gång och man har fina minnen från dem. Andra favoritplatser är sådana jag passerar ofta och tycker om därför. Eller kanske passerar ofta för att jag tycker om dem.

Den här balkongen i Paris hör definitivt till den första kategorin. Jag och Jojjo hamnade där två nätter under vår Interrail. Här drack vi billigt mousserande vin, åt mintchoklad och skrev vykort. Jag hängde upp alla mina klänningar på vädring så att det blev en liten koja av dem. Definitivt en favoritplats.


Ankomsthallen på Centralen är annars en sån där plats som jag ofta kommer att tänka på som en favorit. När jag gick i högstadiet tyckte jag otroligt mycket om att stå vid Spottkoppen och titta på folk och fantisera om vilka tåg man skulle kunna spontant hoppa på och rymma iväg någonstans. Den kan få symbolisera alla tågstationer, faktiskt. Jag älskar tågstationer.


Jag tycker om andra platser som nästan bara är minnen också. Jag tycker om fontänen på Huddingegymnasiets skolgård som jag badat i ganska många gånger, och hängt bredvid väldigt mycket. Jag tycker om bron mellan Flemingsbergs station och Södertörns högskola som vi brukade stå och prata på i timmar för att vi bodde åt olika håll. Jag tycker om min farmors gård där vi lekte burken typ jämt innan min farbror Janne planterade den full med exklusiva blommor och det blev lekförbud. Jag tycker om Sverok Stockholms gamla kansli. Och Café Mineur. Och Kapsylen.

Annars så tycker jag faktiskt om de flesta platser där det finns kaffe, kuddar, ljus och mys. Just nu är jag otroligt förälskad i mitt sovrum, sedan jag skaffade gardiner och en ljusslinga som hänger snurrad runt gardinstången.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Man måste ju få prata om sex som är problematiskt?

Sextips för jämställda heteromän

Gästblogg: Hur man fördelar talutrymme kollaborativt, eller Hur man pratar som en tjej och gillar det