28 - Någonting jag saknar


Det här inlägget ingår i projekt "en månads inlägg". Klicka på taggen för resten av dem.

Det här är min mamma, och en fet katt som hette Selma som bodde hemma hos oss i ett par år när jag gick på gymnasiet. Jag vet inte riktigt om jag får räkna Selma som någonting, eftersom hon faktiskt var en katt. Å andra sidan är det min blogg, så jag bestämmer.

Vi fick Selma som av en slump, samma höst som jag började gymnasiet. Hon hade kommit med sin syster till en av min mammas jobbarkompisar, men eftersom Selma var elak och slog sin syster och åt upp hennes mat fick hon lov att flytta. Och familjen hon flyttat till kom på att det var ganska besvärligt att ha katt. Så en onsdag stod det ett ganska desperat meddelande på anslagstavlan i personalrummet, med frågan om någon ville ha en social, kelig, fin katt. På fredagen efter jobbet flyttade hon in hos oss.

Ellica hade släpat hem en massa kompisar, som var grymt fascinerade över att det flyttade in ett levande djur, ett riktigt, hos oss. Det var rörigt som vanligt hemma hos oss och dessutom fullt med ungar. Men inom tio minuter promenerade katten världsvant omkring och hade gjort vår lägenhet till sin. Sen var vi Selmas tanter, mamma, Ellica och jag, i tre år.

Selma var störtcool, fet och social. Fet katt, var väl den vanligaste beskrivningen på henne. Intressen: påskfjädrar, att ligga på tidningar, stickningar, balkongräcket. Gillade inte andra katter eller att bli lyft. Älskade alla, utom möjligtvis min käre far som hon utsåg till sin ärkerival och fräste så fort han var i närheten.

Sedan ramlade hon ut genom ett fönster på fjärde våningen och dog. Hon kröp in under en container så att det inte gick att få ut henne. Vi tog taxi till djursjukhuset mitt i natten och jag kommer ihåg att jag satt med den där döda katten insvept i en filt i knät och pratade lugnande till henne hela resan. Dagen efter var det studentfotografering, och jag hindrade mig själv från att gråta hela dagen, eftersom det skulle förstöra sminket. Vi fick så småningom tillbaka henne i en liten urna, som märktes upp med texten "Selma, lite finare, lite bättre" och begravdes under björken i Svärdsjö.
Det var en bra katt.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Man måste ju få prata om sex som är problematiskt?

Sextips för jämställda heteromän

Gästblogg: Hur man fördelar talutrymme kollaborativt, eller Hur man pratar som en tjej och gillar det