Alla sätt som funkar är bra sätt, eller?

Nu i veckan har jag läst Tanja Suhinina och hennes inlägg, som började med att NoBoyToy skrev om dåligt sex och män som är kassa i sängen. Problemet var att inte så många andra höll med om att NBTs exempelman faktiskt var kass i sängen, eller att "ligga och gnälla för att man inte får orgasm" är att vara kvinna och bra i sängen.

Jag skrev för länge sen, 2008 närmare bestämt, om att jag inte riktigt tror på det här med att vara dålig i sängen. Att det handlar mer om att vara okompatibel med den man knullar med för tillfället. Är den ena sugen på att ligga och hångla i timmar och bli långsamt avsmekt kläderna, och den andra på snabb tillfredsställelse, är det klart att det blir ett ganska ooptat ligg. Om man har läst någonstans, eller fått höra av sin förra flickvän, att tjejer tycker att det är skönast att bli gnuggade väldigt hårt och fort över klitoris, blir det såklart ganska dåligt om tjejen man har sex med hellre vill bli långsamt smekt. Och jag tror nog fortfarande att de flesta dåliga ligg man haft berott mest på bristande kommunikation parterna emellan, eller bristande erfarenhet för den delen.

Men det jag tycker är klart mest uppseendeväckande är inte att folk gnäller över dåliga ligg, utan att det verkar som att de gör en feministisk poäng av att gnälla över dåliga ligg. I Tanjas kommentarer blir jag anklagad för att vara nedlåtande, mansföraktande och att inte kommunicera, eftersom jag påstod att jag uppskattar andra saker hos en sexpartner än att hen får mig att komma. Jag kanske helt enkelt inte är tillräckligt feministisk som tycker att det inte gör så mycket. Eller så är jag en sån där bitterfitte-feminist som ser ned på män, hur nu den logiken gick ihop.

Läser man NoBoyToy och Susanna55 bland hennes kommentarer verkar det dessutom ganska solklart att det finns ett rätt sätt att ha sex på, och så väldigt många fel sätt. Att inte ge sin kvinna orgasm är helt klart fel sätt. Att stimulera sin egen klitoris under sex är också fel sätt. Att inte behöva stimulera klitoris för att komma är också fel sätt. Det känns lite som när jag läste Den kvinnliga eunucken. Några av mina kursare pratade om den som fantastiskt sexuellt befriande och upplyftande, eftersom den erkände kvinnors förmåga att få orgasm och kvinnors rätt att njuta av sex.

Så länge man gör det på rätt sätt, så klart.(Förresten är det inte nog med att folk nuförtiden har fel sorts sex. När RFSU försökte informera ungdomar om hur man har bra sex genom en tecknad informationsfilm blev det ramaskri och JK-anmäldes. Skrik och panik, vart är den allmänna moralen på väg?)

Kommentarer

klyka sa…
Min gud, diskussionen "Det är fysiskt ansträngande att ligga och man måste dela på bördan" känns inte värdig någonstans. Varför har hon skrivit detdär inlägget? Är det en pik till hennes partner?

Jag är nästan beredd att säga "Som man bäddar får man ligga", men det resonemanget brukar resultera i att man får spö. Det jag menar är att om man ligger med en person utan att ha provkört genom att t.ex. hångla/kyssas/intensivflörta, så vet man inte vad man ger sig in på. Har man inte pratat om vad man förväntar sig få ut av ligget (och hur skulle det samtalet gå till? "Du, det ser ut som att vi åker hem till mig och ligger nu va, och jag undrar vad du gillar, vad du definierar som värt sex, hur länge du vill hålla på osv... Om vi hade hånglat lite så att vi fått känna av varann så hade det varit bra, men det hann vi ju inte") så känns det som att det kanske inte blir det bästa ligget ever.

Populära inlägg i den här bloggen

Man måste ju få prata om sex som är problematiskt?

Sextips för jämställda heteromän

Gästblogg: Hur man fördelar talutrymme kollaborativt, eller Hur man pratar som en tjej och gillar det