Hej blodcentralen!

Sommaren 2008, när jag anmälde mig som blodgivare, hade jag en fantastiskt obekväm konversation med en tant på blodbussen i Huddinge. När det kom till frågan om ifall jag haft en ny sexpartner inom de senaste tre månaderna tittade jag upp och frågade vad de definierade som sex. Tanten skruvade på sig och ville inte riktigt svara på den frågan. Till sist klämde hon ur sig ett "ja, samlag". Följdfrågan "men om jag har sex med en tjej då?" ville hon inte svara på.

Jag har alltså trott sedan dess att det är oralt, analt och vaginalt samlag som genererar karenstid på tre månader i blodgivningssammanhang. Så den första förvåningen på ämnet kom när jag tittade vad som faktiskt gäller för samkönat, kvinnligt sex.

"Gäller regeln om tre månaders karens vid partnerbyte även vid sex mellan två tjejer?
Svar: Ja, den gäller vid alla byten av sexualpartner." (2009-05-20)


"Gäller tremånaderskarensen för sexuellt umgänge med ny partner även om jag som kvinna ligger med en annan kvinna? Och i så fall, varför?
Svar: Med sexuellt umgänge menas i blodgivningssammanhang att detta sker oralt, vaginalt eller analt. De två senare sätten (vaginalt och analt) förutsätts endast ske mellan man/kvinna respektive man/man, medan oralt sexuellt umgänge även kan ske kvinnor emellan. Så om du med "ligga med en annan kvinna" menar oralt sexuellt umgänge så blir svaret ja, 3 månaders karens vid byte av sexpartner gäller även då." (2010-03-01)


Svar 1 är kortfattat och nöjer sig med "lebbsex är också sex". Svar 2 skriver uttryckligen att det inte räknas som sex att röra vid någon annans könsorgan, i alla fall inte i blodgivningssammanhang. Alltså ungefär det jag trott. Däremot kände jag mig lurad av tanten på blodbussen den där majdagen när jag läste ett svar till på ämnet:

"Vad gäller om man tar på någon annans könsorgan? Räknas detta som sex? Vad gäller oralsex? Räknas det som ny sexpartner och därmed ge tre månaders karens?

Svar: Ja, alla sexuella aktiviteter med en ny partner bör föranleda en karens."
(2010-10-14)

Att blodcentralen generellt verkar tycka att sådana här frågor är lite besvärliga att svara på, är genomgående. Jag tycker att det är ganska gulligt att de känner sig tvungna att förtydliga "ligga med en annan kvinna". Och så är det ganska gulligt att de använder ord som "partnerbyte" som verkligen i sammanhanget visar, att det är hyfsat hetero, hyfsat trogna och hyfsat monogama partners som reglerna är avsedda för. Vi andra är högriskggrupper.

Däremot får jag faktiskt inget vettigt ur den här frågan om handsex som sex. Rent intuitivt, tänker jag att risken för aids är minimal och att det därför borde kvalificeras som inte varandes "riktigt sex". Det är ju trots allt inte oralt, vaginalt eller analt samlag. Eller är det så att petting mellan lesbiska är safe, men inte mellan heteros?

Ärligt talat funderar jag på att gå till blodcentralen och fråga om det här en gång till. Risken finns väl att de blir besvärade och tror att jag trollar. Igen.

Kommentarer

Tiikeri sa…
Jag har också undrar om det här, men aldrig kommit ihåg att fråga när jag är på blodcentralen.
Uppdatera gärna om du kommer ihåg att fråga. =)

Populära inlägg i den här bloggen

"Jag använder inte ord som partner, men..."

Tvångskvinnligt. Om bisexualitet och relationer med män.

Sextips för jämställda heteromän