Lajvet, livet, eftersnacket

I tidernas begynnelse stavades lajv på svenska fortfarande live. Live som i Live Action Role Play. Tills någon kom på att det kunde bli ganska besvärliga felskrivningar av det, som i "livet avslutas 15.00, följt av eftersnack och ihopackning".

Å andra sidan tycker jag att det känns ganska skönt, att göra felskrivningen livet-lajvet ibland. För att lajv ibland känns så otroligt verkliga. För att man leker med så otroligt mycket känslor på lajv och för att det känns bra att få ta dem på lite allvar. Bara en sådan sak som att fästa sig så hårt vid sin roll som jag faktiskt gör ibland, bara av att leva inuti dem ett kort tag, är mäktigt. Och fascinerande och skrämmande.

Och på samma sätt som det brukar krävas lite bearbetning för att kunna ta farväl av någonting man blir av med i verkliga livet, tror jag att det här med avrollning och vad-hände-sedan är sjukt viktigt på lajv. I höstas var första gången jag blev mördad på ett, min roll avrättades för någon blandning av kultism och högförräderi. Rollen hade varit väldigt mån om att brännas efter sin död, men liket fick aldrig någon avskedsceremoni (eftersom den blodiga kroppen befann sig hemma hos arr och duschade), och det är en sådan där sak som fortfarande gör mig lite ledsen. Att hon inte fick ett anständigt slut, liksom.

Nu i helgen var jag på ett minilajv i Granlandskampanjen och var med om lite samma sak. Lajvet hade ett ganska öppet slut, våra roller kunde ha blivit dödade, tillfångatagna av soldater eller överlevt på något vettigare sätt. Jag skippade eftersnacket till förmån för bilskjuts hem och har varit stressad det senaste dygnet över att inte ha vetat vad som hände med min roll, och stressad över möjligheten att hon skulle ha dött en ovärdig död ute i skogen. Väl hemkommen och ihoppratad med rollens anhöriga känner jag mig nöjd och som att det är avklarat.

Men just den där stressen är lajv när det är som otäckast och verkligast. Just den där stressen över att inte ha fått avsluta det hela ordentligt. Det här med lajv är viktiga saker ibland.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

"Jag använder inte ord som partner, men..."

Tvångskvinnligt. Om bisexualitet och relationer med män.

Sextips för jämställda heteromän